A Játékvilág Jövője: A Dlc

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' fezsoo hozta létre. Ekkor: 2010. október 29..

  1. fezsoo /

    Csatlakozott:
    2010. július 25.
    Hozzászólások:
    517
    Kapott lájkok:
    10
    Beküldött adatlapok:
    0
    A játékvilág jövője: a DLC

    A Letölthető Tartalmak (DLC) fogalma mára teljesen elfogadottá vált a játékiparban. Míg kezdetben DLC-k maximum egy-két új fegyvert, más színű ruhát vagy egy-egy új multiplayer térképet jelentettek, addig mára amolyan "upgrade" szerepet töltenek be.
    A legújabb tartalmak ugyanis valóban számos extrát adnak az alapjátékhoz és nem egy esetben egy teljesen új történeti szálat vagy főhőst hoznak be a sztoriba (lásd például GTA IV sorozat vagy Alan Wake). Az átmenet azonban közel sem volt zökkenőmentes. Számos játékos ugyanis nagyon idegenkedve fogadta a DLC-k megjelenését és úgy vélte, hogy a fizetős tartalmak olyan részek, melyeket a kiadó vagy a fejlesztő szándékosan hagyott ki az alapprogramból, mert így több pénzt húzhat ki a kedves vásárló zsebéből.
    [​IMG]

    Hasonlóan fogadták az ingyenes DLC-ket is. Ezekre szintén az volt a vád, hogy az alapjátékból szándékosan kihagyott jelenetek, lehetőségek szerepelnek bennük, melyeket utána hónapokkal később csak azért tettek elérhetővé, hogy megnöveljék a cím piaci értékét. Mindenesetre a DLC-k itt vannak és a jelek szerint sokáig maradnak is.

    Persze vannak előnyei is a rendszernek. Az egyik ilyen - amit a fejlesztők is folyamatosan hangoztatnak -, hogy a Letölthető Tartalmaknak köszönhetően nem kell 4-5 évet várni egy AAA-kategóriás cím megjelenésére, mivel kevesebb időt kell eltölteniük a tervezési és fejlesztési fázisban. Ami ugyanis kimarad vagy később jut eszükbe, azt DLC formájában elérhetővé teszik.

    A Kölnben tartott 2010-es Game Developers Conferencen az Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) számokkal szemléltette a digitális letöltések és a DLC-k létjogosultságát. A beszámoló szerint a játékosok 2009-ben átlagosan 2-3 játékot vásároltak, ami drasztikus csökkenés a korábbi évek 6-8 játékos átlagához képest.

    Ennek ellenére a DLC-k piacán a tavalyi év bevételei rekordot döntöttek és az EEDAR szerint 2011-ig csak növekedni fog az iparnak eme szegmense. A prezentációból az is kiderült, hogy a játékosok 22,5 százaléka már a vásárlás előtt utánajár, hogy pontosan mennyi és milyen tartalmakat nyújtó DLC lesz elérhető a kiszemelt programhoz.
    [​IMG]
    A fejlesztők is támogatják a rendszert és csak abban oszlanak mega vélemények, hogy pontosan mire is lehet használni a DLC-k rendszerét. Egyesek szerint ezzel jócskán meg lehet növelni egy játék élettartalmát, míg mások szerint jobb minőséget lehet produkálni az eddigieknél kevesebb idő alatt.

    "A DLC mára minden projekt része lett" - állítja a Medal of Honor producere, Greg Goodrich. "Személy szerint már évek óta így gondolom. A fejlesztők évente egy-két alkalommal tudnak eljutni a játékosokhoz, ám a DLC-k segítségével folyamatos kapcsolattartás érhető el és nem 'veszítjük el' őket két nagy blockbuster között."

    "Ha igazán szeretünk egy játékot, akkor addig akarunk abban a világban maradni, ameddig csak lehet" - közli véleményét Raphael van Lierop, a Warhammer 40k: Space Marine producere. "Mind játszottunk már olyan játékkal, amit nem akartunk, hogy befejeződjön. A DLC egy remek lehetőség arra, hogy kinyújtsuk a játék élettartalmát és a rajongók is több időt tölthessenek kedvencükkel."

    "Ugyanakkor az ipar szereplőinek is jó, hiszen ezzel megnöveljük az adott cím értékállóságát. A kiadóknak és a fejlesztőknek a 'továbbadás' és a 'cserélgetés' a két legnagyobb ellensége, de a DLC-k segítségével okot adhatunk a rajongóknak arra, hogy ne adják tovább a programot, hanem tartsák meg. A DLC hatalmas fejlődést jelent és remélem, hogy tovább fejlődik."
    [​IMG]

    De persze akadnak olyanok is, akik ebben is csak a pénzt látják. Tavaly márciusban hatalmas botrányt kavart, mikor a Capcom bejelentette, hogy 4,99 dollárért lesz majd elérhető a Resident Evil 5 Versus DLC-je, amiben egyszerre 4 játékos játszhatott volna. Az ellenzők szerint a "kiadónak nincs joga pénzt kérni olyan játékmódért, ami mára szinte minden programban alapnak számít." A kiadó azonban úgy vélte, hogy "a Versus többet nyújt, mint az alapjáték, így indokolt a 4,99 dolláros ár."

    Ugyancsak nagy ellenérzést váltott ki a The Elder Scrolls IV: Oblivion 2,5 dolláros lópáncélos "kiegészítője", de a legnagyobb vétket mégis a Ubisoft és a Microsoft követte el. A francia kiadó ugyanis - mint később kiderült - kivágatott a fejlesztőkkel két fejezetet az Assassin's Creed 2-ből és később fizetős DLC-k formájában tette elérhetővé.

    A Microsoft azonban emberére akadt az Epic Games tagjaiban, mikor 2007-ben arra akarta "kényszeríteni" a csapatot, hogy a Gears of Warhoz meghirdetett extra tartalmakat több részben fizetős formában adják ki. A csapat ellenállt és tiltakozásul nem készítették el időre a csomagot. Ennek oka, hogy egy korábbi szerződésükben kikötötték, hogy az esetleges kiegészítők, javítások csak ingyenesek lehetnek, a kiadó azokért nem kérhet pénzt. Mindenesetre a csomag végül nem jelent meg.
    [​IMG]
    "A DLC nem ugyanaz a dolog a vásárló és a kiadó szemszögéből nézve" - állítja a Spec Ops: The Line vezető dizájnere, Cory Davis. "Egyes dolgokat egyszerűen képtelenség DLC-ként kiadni. Én Letölthető Tartalomként nem egy-két új fegyvert akarok, hanem több kiegészítőt egyben, melyek valóban új élményt adnak a játékhoz. A legjobb DLC-k egy teljesen új utat nyitnak meg az adott játékban és más szemszögből mutatják be az addig megismert világot."

    Sokak számára azonban a DLC-k jelentik a kitörés lehetőségét. Számos apró, független stúdió vesz részt ezek fejlesztésében és így lehetőséget kapnak a képességeik bemutatására is. A Twisted Pixel vezető dizájnere, Dan Teasdale szerint "a DLC a masszív jöv?, hiszen ennek segítségével a fejlesztők non-stop dolgozhatnak a játékukon és tökéletesíthetik azt. És kisebb, de remek ötletekkel rendelkező stúdiók is szóhoz juthatnak."

    A Vanquish rendezője, Shinji Mikami szerint "10 év múlva minden játék DLC formájában jelenik majd meg. Nem lesznek dobozos kiadások és minden programot epizodikusan, a ma DLC-ként ismert formában szólíthatunk magunkhoz." Hogy ez mennyire jó vagy rossz, azt nem tisztünk eldönteni, ezt majd megteszi helyettünk az idő.