A jogosítvány drágább lesz, de az üzemanyag olcsóbb

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' nonoka hozta létre. Ekkor: 2016. január 16..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Január második hetében kétszer ment lejjebb az üzemanyagok ára, pedig akkor még nem is szakadt 30 dollár alá a kőolaj. A belátható jövőben nem lesz olajár-emelkedés, az orosz kormány újabb 10 százalékos spórolást vezet be. A jogosítvány megszerzése viszont drágább lesz a mozgóképes kérdések miatt. Lázár János bejelentette, hogy az állam kész átvenni a fővárostól az agglomerációs közlekedést és a HÉV-et. A versenyhivatal négymilliárd forintra bírságolta a Bankszövetséget, a szervezet fizet, de bírósághoz fordul. Gyurcsány Ferenc cége 900 millió forintért szállt ki a hengergumibizniszből. Egyetem lett a Gazdasági Főiskola. Ez volt a héten a gazdaságban.

    Akár 5-10 ezer forinttal is drágulhat a jogosítvány megszerzése, mivel januártól a KRESZ-vizsgán már mozgóképes kérdések is előfordulhatnak, és emiatt a tananyagot is változtatni kell, a programot pedig egyetlen cég forgalmazza az országban.


    Olcsóbb az olaj
    Az üzemanyag viszont a belátható jövőben nem fog drágulni, sőt valószínűleg még a mostaninál is olcsóbb lesz. Több mint 12 éve, 2003 decemberében fordult elő utoljára, ami január 15-én, pénteken, hogy a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta és az Európában irányadó északi-tengeri Brent könnyűolaj hordónkénti ára egyidejűleg a 30 dolláros szint alatt álljon. Elemzők szerint az árzuhanás azért van, mert hamarosan feloldják az Iránt sújtó szankciókat.


    Olcsóbb az üzemanyag
    Az üzemanyagok ára Magyarországon a héten kétszer is esett. Szerdától 3-3 forinttal csökkent a 95-ös benzin és a gázolaj ára. Pénteken a Mol bruttó 5 forinttal csökkentette a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj árát.
    Az alacsony árak már a 2015-ös fogyasztáson is meglátszottak. 2015-ben Magyarországon 1,257 milliárd liter benzin és 1,924 milliárd liter gázolaj fogyott. Ennyi üzemanyaggal 1157 darab úszómedencét lehetne megtölteni. Az összfogyasztás 7,6 százalékkal nőtt 2014-hez képest, különösen a prémium-üzemanyagok iránti kereslet ugrott meg.
    [​IMG]
    Egyre olcsóbb és olcsóbb...
    Forrás: PhotoAlto/James Hardy / Altopress/James Hardy




    Nem volt infláció
    Az olcsó üzemanyag abban is nagy szerepet játszott, hogy Magyarországon 2015-ben nem volt infláció. Decemberben 0,9 százalékkal nőttek a fogyasztói árak az egy évvel korábbihoz képest, novemberhez viszonyítva 0,3 százalékkal mérséklődtek. 2015-ben az év egészét tekintve a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal alacsonyabbak voltak, mint az előző évben - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal.


    Moszkva spórol
    A várakozások szerint tovább csökken az olajár és a nyomott ár hosszabb ideig fennmarad - mondta Anton Sziluanov orosz pénzügyminiszter szerdán egy moszkvai fórumon. A pénzügyminiszter szerint a globális gazdasági növekedés lassulása és az olajpiaci túlkínálat miatt nincs esély a kőolaj árának emelkedésére a közeljövőben".
    Állítólag Moszkva arra készül, hogy 10 százalékkal csökkentse a költségvetési kiadásokat. A minisztériumoknak január 15-ig kellett leadniuk a takarékossági terveiket. A spórolás nem érinti majd a közalkalmazottak bérét, a katonák zsoldját és a szociális juttatásokat. Az orosz költségvetés bevételeinek nagy része a kőolaj- és földgázexportból származik, a kőolaj világpiaci ára viszont zuhan. Moszkva 2015 decemberében már végrehajtott egy 10 százalékos spórolást.
    [​IMG]
    Túl olcsó az olaj, Moszkvának spórolni kell
    Forrás: AFP/Ria Novosti/Alexei Nikolsky




    Elutasították a Volkswagent
    Ha már az üzemanyagoknál tartunk: a kaliforniai környezetvédelmi hatóság elutasította a Volkswagen javaslatait a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett dízelautók visszahívására. A hatóság közölte, hogy a Volkswagen indítványában szereplő javaslatok nem elegendőek ahhoz, hogy "általános hatást gyakoroljanak az érintett járművek menettulajdonságaira, károsanyag-kibocsátására és biztonságára". Ráadásul nem tartalmazzák a technikai értékeléshez szükséges információk mindegyikét.


    Az állam átveszi
    A csütörtöki Kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, nyugodjanak meg az agglomerációban élők, nem áll le a tömegközlekedés két hét múlva. Az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését, és kész a HÉV átvételére is.


    Sztrájkra készülnek
    A vasutas-szakszervezetek viszont megállapodtak arról, hogy saját döntéshozó testületeik elé viszik, részt vegyenek-e egy esetleges közös sztrájkban. A vasutasok 5 százalékos alapbéremelést és 2,7 százalékos differenciált emelést akarnak. Ha ezt nem kapják meg, akkor készek alkalmazni minden jogszerű eszközt.
    [​IMG]
    A vasutasok készülnek az esetleges sztrájkra
    Forrás: Tevan Imre




    Üzleti titkok
    A versenyhivatal szerint a Bankszövetség a BankAdat adatbázisával üzleti titkokat osztott meg, az adatbázis alkalmas volt a verseny korlátozására, ezért négymilliárd forintra bírságolta a szervezetet. A Bankszövetség részletfizetést kért, mert nincs elég pénze a bírságra, a versenyhivatal ezt engedélyezte.
    A Bankszövetség szerint a BankAdat szolgáltatást az első Orbán-kormány igényére hozta létre a bankszektor, az adatokat a mindenkori kormány is használta, az adatbázis működését a bankfelügyelet segítette. A szervezet szerint az adatbázissal a bankok nem osztottak meg üzleti titkokat. A Bankszövetség kifizeti a bírságot, de bírósághoz fordul.


    Hengergumizás
    Gyurcsány Ferenc cége, az Altus Portfólió eladta a hengergumizással foglalkozó Béta-Roll Zrt.-ben való többségi részesedését. Az Altus 900 millió forintot keresett az üzleten. A Béta-Roll új tulajdonosa a hengergumizásban piacvezető német Böttcher Gmbh. Az Altus Portfólió tulajdonában az adásvétel után már csak a Motim Zrt. marad.
    [​IMG]
    Gyurcsány Ferenc keresett 900 milliót
    Fotó: M. Schmidt János - Origo




    Az iWiW-esek új projektje
    A világpiacra készülnek Virgo International néven a volt magyar közösségi oldal, az iWiW alapítói. Az első közösségi portál 2014-ben szűnt meg Magyarországon. Tizenkét évig fogadta a felhasználókat, majd a Facebook kiütötte a nyeregből. A már folyamatban lévő osztrák, svájci, svéd és dubaji projektek megvalósítása mellett a Virgo nyugat-európai, később tengerentúli partnercégekkel hozna létre vegyesvállalatokat. A cég egyedi fejlesztésű szoftvertermékek előállításával, informatikai és fejlesztési módszertani tanácsadással foglalkozik.


    Névváltoztatás
    Budapesti Gazdasági Egyetem néven, alkalmazott tudományok egyetemeként folytatja működését az idei évtől a Budapesti Gazdasági Főiskola.

    http://www.origo.hu/gazdasag/20160115-ez-volt-a-gazdasagban-a-2-heten-osszefoglalo.html
     
    • Like Like x 1