Duan Jong-ping néhány éve lejattolt az Apple vezérével, Tim Cookkal, akinek akkor még fogalma sem volt arról, kicsoda is Duan. Ma már biztos tudja, elvégre a kínai milliárdos mobilcége legyőzte az Apple-t Kínában. Duan a világtól elvonultan élő milliárdos. Ő alapította az Oppót és a Vivót a két okostelefongyártó céget, amelyekkel nem kisebb célt tűzött maga elé, mint hogy a legnagyobb cégek legyenek a földön. Ez Kínában már össze is jött tavaly. Először persze kinevették mint olcsó iPhone utánzatot, ám a cégek hatalmas ugrásokkal mentek előre, míg 2016-ban ki is ütötték az Apple-t a top háromból, ezzel először bicsaklott meg az iPhone menetelése Kínában. Az Oppo és a Vivo azt tudta kihasználni, hogy az amerikai okostelefongyártó óriás nem alkalmazkodott a helyi igényekhez - mondta a vállalkozó a Bloombegnek adott interjújában. Az Apple egy csomó fantasztikus dolgot csinált, mint az operációs rendszer, de túlságosan makacsnak bizonyult, így Kínában végül megelőztük - magyarázta a mogul. Persze azért globális szinten bőven osztott pofonokat az Apple a kínai vetélytársnak. A milliárdosnak rögeszméje lett az Apple-lel folytatott verseny, bár sokáig a beszállítója és óriási rajongója volt a cégnek. Többször is találkoztam Tim Cook-kal. Nem tudta, ki vagyok, de dumáltunk kicsit. Nagyon bírom őt – mondta Duan. A nemes vad Forrás: AFP/2014 Getty Images/George Frey Duan folyton blogolt az Apple termékeiről, egy 2015-ös posztjában azt jósolta, hogy az Apple profitja eléri a százmilliárd dollárt öt éven belül. Ma Duan nem mondja el, mibe fektet. Az Apple egy fantasztikus vállalat, jó modell volt számunkra a tanulásra – tette hozzá. Nem akarjuk túlszárnyalni, inkább saját magunkkal foglalkozunk. Duan karrierjét egy kínai állami elektroncsőgyárban kezdte. 1990-ben hagyta ott a gyárat, amikor Kínában elkezdett épülni a kapitalizmus és az ipar megnyitotta kapuit a magánbefektetők előtt. A dél-kínai Guangdong tartományba, a liberális reform bölcsőjébe ment megvalósítani az elektronikai terveit. Első terméke a Subor játékkonzol volt – ami közvetlen támadás a Nintendo klasszikus családi gépe ellen. A 100-400 jüanba (1 jüan = 41 Ft) kerülő Subor hamar hiánycikk lett. Duan meggyőzte a kungfu csillag Jackie Chant, hogy népszerűsítse a terméket. 1995-re a Subor eladásaiból egymilliárd jüanos bevétele lett. Duan új üzlet felé nézett. Megalapította a második vállalkozását, a Bubugaót. A BBK, ahogyan a cég ismertté vált népszerű MP3 és CD-lejátszókat gyártott, később DVD lejátszók piacán lett világhírű. A Bubugao lett az ország legnagyobb telefongyártója 2000 környékén a Nokiával és a Motorolával fej-fej mellett. Ez alapozta meg az Oppo és a Vivo útját. Bár mind Duan alapítású cégek, a testvérmárkák ádáz versenyt vívnak egymással az indiai és dél-ázsiai piacon. kínai csúcsmobil Forrás: BangGood Negyven éves korában 2001-ben Kaliforniába költözött, hogy megfigyelje az Apple-t, később beköltöztette családját egy kastélyba, amelyet a hírek szerint a Cisco elnökétől, John Chamberstől vásárolt. A 2000-es évek második fele vízválasztó volt a BBK életében, esni kezdett az értékesítés. A Huawei és a Coolpad révén az okostelefonok ára ezer jüanra nőtt. Ez kis híján tönkre tette a céget. A válságtanácskozások után több üzeltágat bezárt, majd a vállalkozó és pártfogoltja, Tony Chen 2005-ben kitalálta, hogy új céget alapít. Az Oppo zenelejátszókat is árult, de 2011-ben okostelefonokra tért át. A BBK maga alapította 2009-ben a Vivót, Shen Wei vezetésével, aki szintén Duan embere. A telefongyártás nem az én ötletem volt – mondta Duan – de rájöttem, hogy jól tudjuk vinni majd ezt a piacot. Induláskor nem volt semmijük: se bejáratott márka, se fantasztikus termék. Az iPhone meghódította a felhasználóit forradalmi applikációs rendszerével, elegáns kinézetével, miközben a BlackBerry uralkodó maradt a vállalati piacon. Az Oppo és a Vivo egy villámmarketing stratégiát alkalmazott: helyi celebritásokra épített és viszonteladói hálózatot hozott létre szerte Kínában. Megfizethető márkát vezettek be, amely tömegeket vonzott, majd kijöttek egy magas minőségű termékkel. Kifizetődött. A duó együtt több mint 147 millió okostelefont adott el Kínában 2016-ban, miközben a Huawei 76,6, az Apple 44,9, az Xiaomi pedig 41,5 milliót. Az Oppo és Vivo megduplázta 2015-ös forgalmát. A negyedik negyedévben az első és a harmadik legnépszerűbb volt a két márka – a második a Huawei lett. A negyedik negyedévben Oppo és Vivo a negyedik és ötödik legnépszerűbb márka lett a világon. A negyedik negyedéves Oppo-eladások olyan országokban szárnyaltak, mint India, ahol az Apple-nek nagyon komoly jelenléte volt. Xiaomi a konkurens Forrás: Getty Images / Bloomberg Duan kisebbségi részt szerzett az Alphabet Inc-ben, amelynek az Android szoftverei futnak az Oppo és Vivo eszközökön. Duan visszavonult a cégvezetéstől. Azt mondta, inkább élvezi a kaliforniai életet újságíró feleségével és gyerekeivel. Tart ugyan meetingeket, a legtöbb információt az Oppóról és Vivóról a netről szerzi be és nem zaklatja a menedzsmentet. Duan legújabb hobbija a tőzsdei befektetés. Egyebek mellett kihúzta barátját, a Netease alapítóját, William Dinget a bajból. Ding netes cégének árfolyama a dot.com lufi kidurranása után 13 centre esett, és így az első USA-ban tőzsdén jegyzett kínai cég majdnem kihullott a Nasdaqról. Duan öt százalékkal bevásárolt a Netease-be kétmillió dollárért 2002-ben, amikor a részvények ára csak 16 cent volt. Majd akkor szállt ki a papírokból, amikor 40 millió dollárt értek. Másik tanítani való vásárlása a prémium italgyártó cég, a Kweichow Moutai volt: 180 jüannál vette meg 2012-ben, aztán 2014-re majdnem lefeleződött. Ma a Moutai árfolyama 370 jüan. A Vivo és az Oppo jól mennek, de ez nem jelent bizonyosságot ebben a gyorsan változó üzleti közegben. Egy dolog biztos, Duan nem tér vissza a cégei élére. Több évvel ezelőtt visszavonultam, és többé nem térek vissza. Ha van valami gond, amit a cégnél nem tudnak megoldani, azt én sem fogom - mondta. Let's block ads! (Why?) Forrás...