Bár ma már Kenya exportálja a legtöbb teát a világon, a kenyaiak nem részesülhetnek a prémium minőségű teák élvezetében a saját hazájukban. Egy piacot meghatározó vállalat azonban változtathat ezen. Kenya teljes teaexportja meghaladja a 400 ezer tonnát évente, ezzel leelőzi a korábbi vezető termelő államokat, Kínát és Indiát. De a jó minőségű tea leginkább luxusterméknek tűnik arrafelé, és csak a kenyaiak töredéke issza. A teatermelés mindössze öt százaléka marad az országban, ennek is a legnagyobb része por, a külföldre vitt magas minőségű tealevelek maradványa, amelyet a kenyaiak felforrósítva, tejjel leöntve chaiként fogyasztanak. Az elmúlt években a helyi gyártású prémium termékek is feltűntek a boltok polcain: 400 shillingért (négy dollár) a Unilever gyártotta Lipton és a British Foods Associated gyártotta Twinings is kapható. Ezek valójában kenyai teák, amelyeket visszaimportáltak. A Gold Crown Beverages - egy Egyesült Királyságban alapított családi vállalat kenyai bázissal - prémium fekete és herbateákat árul kenyaiaktól kenyaiaknak nagyjából az importteák árának feléért. A társaság kenyai eladása tavaly kilencmillió dollár volt, ami háromszorosa a 2012-esnek. A Gold Crown olyan termelést akar meghonosítani, amely nem a nyersanyagok exportjára és a feldolgozott javak behozatalára támaszkodik, és amivel hosszú távon is lehetőséget kaphatnának az afrikai cégek. Összehasonlításképpen a kakaótermelő Elefántcsontpart és Ghána évtizedekre elveszítette a lehetőséget, hogy meghatározó afrikai csokoládégyártó legyen. Az olajexportáló Nigéria és Angola pedig keményen meg kell hogy küzdjön azért, hogy helyet szerezzen a petróleumgyártásban. Forrás: Dreamstime Az ENSZ élelmezési és mezőgazdasági szervezete arra ösztönözte Kenyát, hogy a puszta exportra termelés helyett teremtsen hozzáadott értéket otthon is. Hatalmas lehetőség kínálkozik a magas minőségű, például bíbor tea kiaknázásában, mondta Aky-Khan Satchu kenyai befektető, aki arra a ritka teafélére utalt, amely vízzel érintkezve főzés közben bíbor színűvé válik. Kenya belföldi teaértékesítésének értéke az Euromonitor adatai szerint 118,6 millió dollár volt 2015-ben, szemben a 2010-e 70 millió dollárral. A belföldi piacot a több száz, több ezer kenyai termelő egyesülése, a Kenya Tea Packers Ltd. uralja. A márkájuk olcsó, ezért jóval könnyebben elérhető a fogyasztók számára, mint az importtermékek, jellemzően könnyen megkülönböztethető sárga-zöld a csomagolásuk. Eközben a nagy termelők alkotta kenyai teafejlesztési szervezet a vagyonosabb vásárlóknak szánt prémium fekete teáknak vezet be új dizájnt és csomagolást. A kenyaiak új ízeket is kifejlesztettek a forróitalok piacán. Amíg a sztenderd feketetea-eladások – ez adja a forgalom zömét – negyven százalékkal emelkedtek 2010 és 2015 között, addig a többi, drágább tea forgalma majdnem megduplázódott az Euromonitor szerint. Más fajtákkal most száll be a versenybe a Gold Crown. Három kicsi, helyi teatársaság nyitotta ki kapuit az elmúlt hónapokban, amelyek egyszerű és olcsó terméket kínálnak. Amikor az első bolt 2003-ban megnyílt, a Gold Crown ügyvezető igazgatója, Fahim Ahmed és bátyja azt tervezte, teakereskedők lesznek, és a leveleket a világ minden táján eladják. Azóta rájöttek, hogy az is jó lehetőség, ha a kenyaiaknak adják el a teát. Bár fantasztikus teáink vannak, a polcokon csak a silány minőséget találjuk meg, és úgy gondoltuk, miért ne lehetne ezzel kezdeni valamit – magyarázta Ahmed. Forrás: Dreamstime A Gold Crown gyárában, Mombasában 19 tonna teát csomagolnak hetente az európai cégek számára, amelyek hajóval szállítják a teát brit és német piacokra. A gyártás magában foglalja a gravírozott cindobozokban forgalmazott teákat, amelyeket a Harrodsban, a patinás londoni luxusboltban árulnak, de a németországi Aldinak szánt termékeket és a Tuphoo brit teákat is. De itt csomagolják a munkások a Kericho Goldot is, amelyet a Gold Crown a kenyai szupermarketekben megforduló jómódú vásárolóknak szán elsősorban, bár a Kericho Gold ugyanakkor a világ számos szupermarketében is megtalálható. A vállalat felemelkedése a világ legnagyobb, Kenyában működő teatőzsdéjén is egyértelműen meglátszik. Itt a brókerek hetente 25 millió dollár értékű teára licitálnak. A piac maga egy százszékes, légkondicionált terem, amelyet hatalmas, ujjlenyomat-olvasóval ellátott ajtóval védenek. A Gold Crown már a második legnagyobb vásárló az Unilever mögött. A Kericho Gold márkanév alatt forgalmazott fekete tea mellett a vállalat kenyai herbateát is forgalmaz, mentát és kamillát egyaránt, valamint a hazai piacon megnőtt a zöld teák gyártása is. Októberben a Gold Crown bevezette a vakmerő színű Attitude teát, amely az évezredes márkákat vette célba, mint a Hangover vagy Love tea. Egy nairobi szupermarket vásárlója, a 23 éves Mary Mwnagi azt mondta, büszke arra, hogy helyi termékeket forgalmaznak. Szerintem ez a tea a legjobb, amit árulnak, és ezt itt gyártották – mondta, és egy Karicho Goldot dobott a kosarába. Miért fizetnék többet egy kenyai teáért, amelyet Angliában gyártottak? – tette hozzá. Azzal együtt, hogy szárnyalnak az eladások Kenyában, a Gold Crown a termékeinek 80 százalékát, 50 millió dollár értékben még mindig külföldre értékesíti mintegy száz alkalmazottjával. Túl sok energiát fektetni a hazai piacba ugyanis kockázatokat rejt. Más cégek, amelyek jelentős hazai növekedést értek el, mint például a középréteg számára organikus pizzát vagy egészséges gyümölcsleveket áruló cégek, tönkrementek. Túl gyorsan növekedtek, és a gazdaság, amely még mindig főként a mezőgazdaságra támaszkodik, nem tudott lépést tartani a városi fogyasztók igényeivel. Teaültetvény Forrás: Domonyai András A Gold Crown terjeszkedési tervei ettől függetlenül is váratlan akadályba ütköztek. Két éve a kormány lefoglalta a vállalat gyárépítési célzattal megvásárolt földjét, mert az állam arra tervezte vezetni a vasútvonalat. Az Ahmed testvérek azóta is várnak a kormányzat kártérítésére. Mindeközben az új gyártósor, amelyet előlegből vásároltak az új, nagyobb gyárba, a régi gyárban vesztegel műanyagba csomagolva. A balszerencsék dacára Ahmed szerint a vállalat a jövőben is szándékozik belföldre és exportra is termelni, és azon dolgoznak, hogy más afrikai országba is szállíthassanak. A Gold Crown már szállít Szudánba és Etiópiába, és januártól a megfelelő engedélyeket beszerezve Nigériába is, amely a legnépesebb ország a kontinensen. Let's block ads! (Why?) Forrás...