Az Aral-tó esete

A témát ebben részben 'Tudtad?' nonoka hozta létre. Ekkor: 2016. február 05..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Totális ökológiai katasztrófa egyetlen emberöltő alatt
    Egyszer volt, hol nem volt, volt valaha egy meseszép tó Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán határvidékén. A tavat két bővizű folyam táplálta, az Amu Darja délről és a Szir Darja keletről. Területe 68,000 négyzetkilométer volt, és ezzel a világ negyedik legnagyobb sóstavaként tartották számon.
    A tónak különleges, gazdag élővilága volt. Halászata és a kapcsolódó feldolgozó ipar egykor több, mint 30.000 ember számára nyújtott megélhetést. Vízét 113 halászhajó járta, és a Szovjetunió haltermelésének 1/6-át adta.
    [​IMG]
    Halászok az Aralon 1952-ben

    [​IMG]
    Mujnak kikötője a harmincas években
    [​IMG]
    Mujnaki halkonzervek
    A környező aszályos, sivatagos területek lakói szívesen töltötték itt szabadságukat:
    [​IMG]
    Fürdőzők az Aral tóban
    Azonban az negyvenes évek végén a szovjetek elhatározták, hogy a tavat tápláló folyamok mentén öntözőcsatornákat építenek, hogy rizst, dinnyét, gyapotot termelhessenek a Kara-kum sivatag aszályos területein. A nagyszabású építkezésről a szovjet híradások esetén szokásos szuperlatívuszokban számolt be a filmhíradó:
    [media]https://www.youtube.com/watch?v=zs8VCSEiGq0[/media]

    Gondos kezek valósították meg a pihent elméből kipattant ötletet, és a eredmény nem is maradt el. No, hát éppenséggel nem lett Üzbegisztán a világ vezető rizstermelő nagyhatalma... viszont a mértéktelen vízkivétel miatt a tó szintje 1960-tól fogva megállíthatatlanul apadni kezdett!
    [​IMG]
    Így zsugorodott a tó (Forrás: Wikipedia, by NordNordWest)
    Sebaj - mondták az orosz vízmérnökök - mi sem egyszerűbb ennél, csak meg kell fordítani az Irtis, Iszim, Pecsora és Tobol folyamok folyásirányát, építeni egy 2500 km hosszú csatornát a sztyeppén, és máris föl lehet tölteni az Aralt az Ob folyó vízével!
    Hogy a munka haladós legyen, föld alatti atomrobbantásokkal kívánták átrendezni a terepet. 1971 márciusában meg is történt az első, 15 kilotonnás robbantás Vasjukovo falu közelében, eredménye egy 750 méteres kráter és erős nukleáris szennyezés lett. 1975-ben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség nyomására a tervezett, tovább 250 robbantást átmenetileg felfüggesztették. Ez így is maradt egészen 1986-ig, amikor is hivatalosan is leállították a költségesnek ígérkező építkezést (egy mai becslés szerint kb. 40 milliárd USA dollárból lehetne megépíteni a csatornát).
    [​IMG]
    A soha el nem készült csaknem háromezer kilométeres Sib-Aral csatorna nyomvonalterve
    Ekkoriban a mujnaki kikötő már hat éve használhatatlan volt. A megfeneklett halászhajókat sorsukra hagyták, a lakosság nagy része elvándorolt.
    Az egykori halászkikötő ma már több mint 150 km-re van az Aral tóból megmaradt pocsolyától.
    [​IMG]
    Hotel Mujnak
    [​IMG]
    A városka egykori főutcája
    [​IMG]
    Halászok esőköpenyben és gumicsizmában
    nehezen hihető, hogy valaha zordon, esős időjárás lehetett itt
    Ahogyan a tó kiszáradt, sókoncentrációja egyre emelkedett, ehhez élővilága nem tudott alkalmazkodni, és folyamatosan pusztult. A már kiszáradt medert homokviharok kavarták fel, és sóval terítették be a környéken termesztett haszonnövényeket. Ezen homokviharok, valamint az általános vízhiány a halászat után hamarosan a mezőgazdaságot is tönkretette.
    [​IMG]
    A Mujnakba vezető út
    jobbra-balra látszik, hogy itt már a gyomok sem élnek meg
    A helyi lakosoknál gyakorivá vált a torokrák, a tuberkolózis, és más légzőszevi megbetegedések. A proteinhiányos táplálkozás miatt az emberek anémiásokká váltak, és a csecsemőhalandóság az egekbe szökött.
    [​IMG]
    Mumifikálódott haltetem a Barsekelmes (egykori) sziget közelében
    A sziget természetvédelmi terület volt, sőt, jogilag még ma is az, csak már kissé okafogyottan.
    Azért az Aral vidékén még most is járnak hajók... a sivatag hajói, a tevék pihennek a partra vetett halászhajók árnyékában.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    (A Karakalpakiját a kilencvenes években egy lengyel filmrendező újrafestette,
    hogy az ökológiai katasztrófáról forgatott dokumentumfilmje drámai hatását fokozza.)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    2004-re a tó elvesztette korábbi területének 75, vízmennyiségének 90%-át.
    Az egészben az a legmegrázóbb, hogy mindez alig egyetlen emberöltő alatt történt. Néhány még ma is él azok közül a halászok közül, akik egykor ezeken a hajókon dolgoztak.
    [​IMG]Ainaev Musa 13 éves korában ment ki először halászni az Aral tóra
    mára már csak ez a fénykép maradt neki