Hmm ez Érdekes Az elnémulás a maláj gép egyik legsötétebb rejtélye

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' nonoka hozta létre. Ekkor: 2014. március 22..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Ha olyan fontos a jeladó a repülőgépeken, akkor miért lehet kikapcsolni? És tényleg lehet az, hogy mindenki meghalt a gépen, amelyet aztán automata vezetett tovább órákon át? Újabb kérdések a rejtélyesen eltűnt malajziai repülőgép körül.

    A konkrét tények ismeretének hiányában nehéz elképzelni, mi játszódhatott a malajziai felszállása után kevesebb mint egy órával rejtélyes körülmények között eltűnt utasszállító repülőgép fedélzetén. Az Malaysia Airlines Boeing 777-es utasszállítóját – vagy annak esetleges roncsait – jelenleg a világ egyik legeldugottabb pontján, az Indiai-óceán egyik távoli pontján keresik.

    A rejtélyt fokozza, hogy a gép nem csupán a civil radarok képernyőiről tűnt el, és nem csupán a rádiókapcsolatát szakította meg a légi irányítással, hanem a gép transzpondere és a diagnosztikai adatokat is automatikusan továbbító rendszer, az ACARS is deaktiválódott rajta: azt egyelőre nem tudni, hogy ezek meghibásodtak, vagy valaki szándékosan kapcsolta ki őket a fedélzeten.
    [​IMG]A malajziaihoz hasonló Boeing 777-200-as pilótafülkéje
    Forrás: Wikimedia Commons

    [h=2]Mi az a transzponder, és miért fontos?[/h]A transzpondert magyarul válaszjeladónak hívják, és az egység automatikusan reagál a légi irányítók másodlagos radarjainak jelzéseire. A polgári légi forgalom radarrendszere ugyanis két különböző radarrendszerből áll: az elsődleges (passzív) radarok, amelyek rádióhullámokkal letapogatnak bármilyen repülő tárgyat, amelyekről az irányítók monitorán egy pötty jelenik meg. A polgári légi irányítás kiszolgálásához azonban ennél sokkal több információra van szükség – például a gép aktuális magasságára, járatszámára is.
    Ezeknek az adatoknak a lekérésére szolgál a másodlagos radar, amely egy kérdező impulzust bocsát ki a földi állomásról. Az impulzusra automatikusan válaszol a repülőgépen lévő transzponder, amelyből minimum kettő van a fedélzeten. A transzponder számos információt küld a polgári irányítás számára, és így a "buta pötty” mellett egy adatmező is megjelenik a monitoron. Erre alapul az egész polgári légi forgalom – magyarázta az Origónak Kovacsics Tamás, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. osztályvezetője.
    [​IMG]Ezen a radarképernyőn nem repülők, hanem a maláj gép keresésében közreműködő hajók láthatók
    Forrás: FP PHOTO / CHAIDEER MAHYUDDIN

    Háy Györgytől, a Ferihegyen működő Közlekedésbiztonsági Szervezet balesetvizsgálójaként dolgozó korábbi Malév-pilótától azonban azt is megtudtuk, hogy a válaszjeladók nem csupán a civil légi irányító rendszerek felé továbbítanak információkat a repülőgépről és annak útjáról, hanem a repülőgépeken alkalmazott ütközéselkerülő rendszer (a TCAS) is rájuk alapul.
    [h=2]Ha olyan fontos, miért lehet kikapcsolni?[/h]A repülőgépeken lévő transzponderek egymással is kommunikálnak, és akkor adnak riasztást, ha érzékelik, hogy két légi jármű útja rövid időn belül keresztezni fogja egymást. A legszigorúbb riasztást akkor adja a rendszer, ha fél percen belül sor kerülne az ütközésre: ilyen esetben a transzponderek automatikusan egyeztetik, hogy melyik repülő fog süllyedni, és melyik emelkedni, és ennek megfelelő utasítást adnak a pilótának, a manővert azonban manuálisan kell elvégezni. Kikapcsolt transzponderrel ezért is rendkívül veszélyes repülni Háy szerint. A funkciót azért lehet kikapcsolni manuálisan, hogy a reptéren parkoló gépek ne adjanak indokolatlan riasztást a leszálló repülőknek.
    [​IMG]A Kuala Lumpur-i Nemzetközi Repülőtér irányítótornya
    Forrás: AFP/Mohd Rasfan
    Tizenkét évvel ezelőttig az ütközéseket megakadályozó rendszer sem működött tökéletesen, ennek egy tanulmányi verseny győztes diákjait utasai közt tudó baskír Tu-154-es és a DHL futárcég Boeing 757-es szállítógépe esett áldozatul 2002 júliusában a németországi Überlingen felett – svájci légi irányítás alatt. Esetükben az okozta a gondot, hogy az egyik gép pilótája a transzponder utasításait követte, a másiké azonban a földi irányítókét, így mindkét jármű azonos irányba módosította a pályáját, ezért összeütköztek, és a két fedélzeten tartózkodó minden ember meghalt. Az azóta érvényes szabályok értelmében a transzponder utasításai mindig felülbírálják a földi irányítástól kapottakat.
    [h=2]Ha el is lopták a maláj gépet, Európába nem juthat be[/h]Ha a transzpondert kikapcsolják, akkor nem tud válaszolni a radar kérdéseire, és ebben az állapotban az irányításhoz nem lehet használni. Ezért transzponder nélkül nem is repülhet repülőgép Európában – ha egyik egység sem működik a gépen, le kell szállnia. A katonai radarnál épp fordított a helyzet, ez az elsődleges radarra van kihegyezve, hiszen a behatoló ellenség nem közli az adatait, így a pötty minél korábbi megpillantása a fő feladat – mondta Kovacsics.
    [​IMG]Egy ekkora Boeing 777-est keresnek – vagy a roncsait
    Forrás: Wikimedia Commons

    Ha egy repülőgép kikapcsolt transzponderrel hatol be az európai légtérbe, akkor ezt a légvédelem nagyon gyorsan észleli, és első lépésben megpróbálják azonosítani. A légvédelem lekérdezi a polgári irányítást, hogy ki lehet a behatoló. Ha ez nem derül ki, akkor működésbe lép a légvédelem, és a vadászgépek a behatolás után néhány percen belül felszállnak (ez a rövid idő egyébként NATO-standard).
    [h=2]Egy ekkora Boeing ma már nem veszhet el[/h]Háy György szerint egyre csökken az esélye annak, hogy a maláj gép fekete dobozát megtalálják az egység oldalára szerelt hangkibocsátó berendezés segítségével. Ez eleve csak akkor kapcsol be, ha a dobozt víz éri, és még azt sem tudni, hogy az MH370-es járat egyáltalán a vízbe zuhant-e. Ha igen, az energiatakarékossági okokból nem szirénázó, hanem pittyegő hangot kiadó egység már két hete aktív, és az akkumulátora kapacitása nagyjából még két hétre elegendő.
    [​IMG]Ez egy amerikai gép fekete doboza, a baloldalt látható szürke-fekete egység a megtalálást segítő hangkibocsátó modul
    Forrás:Win McNamee/Getty Images/AFP

    A fekete doboz hangját egyébként nagyjából két kilométeres távolságban lehet fogni víz alatti mikrofonokkal: ha az egység ennél mélyebben van, a víz alatt vontatható mikrofon alkalmazásával folyhat a keresés. Erre korábban, a 2009 júniusában az Air France Atlanti-óceánba zuhant Airbus A330-as gépe esetében volt példa, akkor a több kilométeres mélységben vontatott mikrofonnal sem sikerült felkutatni a fekete dobozt. Bár a Rio De Janeiróból Párizsba tartó AF447-es járat roncsait már öt nappal az eltűnése után megtalálták, a baleset pontos okainak megállapításához nélkülözhetetlen fekete doboz után robot-tengeralattjárók segítségével két éven át kutattak a négyezer méter mély vízben, mire sikerült megtalálni.
    Kovacsics személyes véleménye szerint a maláj gépet meg fogják találni, mert egy ilyen hatalmas méretű és tömegű gépet a mai katonai műholdas technika elől nem lehet elrejteni egy kifutópályán. A szakember szerint azonban a gép megsemmisült, ráadásul valamilyen hirtelen eseménynek az eredményeként, ami lehetett például robbanás vagy tűz a fedélzeten. Lehetséges, hogy a személyzet még megpróbált valamit tenni, de nem sok ideje lehetett rá, egyetlen mobilhívás sem érkezett a gépről. Ha ez így történt, akkor utána egy darabig az automatika még vezethette a repülőgépet, míg aztán lezuhant.
    http://www.origo.hu/techbazis/20140321-miert-tunt-el-a-malaj-gep.html

    - - - - - - hozzáadva - - - - - -

    [h=1]Furcsaságok az eltűnt gép utolsó órájának kommunikációjában[/h][h=2]Egy brit lap megszerezte az utassszállító és az irányítás között az utolsó 54 percben elhangzottak leiratát.
    [/h]






    Rutinszerű kommunikációt folytatott a Malaysia Airlines eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépének személyzete a légi irányítással, "két furcsaság" kivételével - írta a szombati The Daily Telegraph.
    [h=2]Felesleges közlés, döntő pillanatban[/h]A tekintélyes brit konzervatív napilap közelebbről nem részletezett forrásokból megszerezte a gép és az irányítás közötti kommunikáció utolsó 54 percének leiratát, és bemutatta repülésbiztonsági szakértőknek. A szakemberek véleménye szerint a kommunikáció "tökéletesen rutinszerű" volt, két kivétellel. Az első "potenciálisan furcsa" mozzanat helyi idő szerint hajnali 1:07 órakor volt, amikor az első tiszt közölte az irányítással, hogy a gép 35 ezer láb (hozzávetőleg 10 850 méteres) magasságban repült.
    A brit lap által kérdezett szakértők szerint ez a közlés felesleges volt, mivel ugyanezt a pilóta hat perccel korábban is jelezte az irányítóknak.
    Ráadásul a második, megismételt közlés döntő pillanatban hangzott el, ugyanis éppen 1:07 órakor küldte a Boeing digitális adatközlő rendszere (ACARS) az utolsó automatikus helyzetjelentést a gép állapotáról. A rendszert az ezt követő 30 percben - a jelek szerint szándékosan - valaki működésképtelenné tette.

    [h=2]A pont, ahol ellopna egy repülőt[/h]A másik furcsa mozzanat - amely felvetheti a szándékosság lehetőségét a gép eltűnésével kapcsolatban - a The Daily Telegraph által idézett szakértők szerint az, hogy a kommunikáció megszakadása és a repülőgép ezután észlelt, éles ívű nyugati irányú fordulója éppen akkor történt, amikor a Pekingbe tartó járatot a Kuala Lumpur-i irányítás átadta volna a vietnami Ho Chi Minh-város légiirányítóinak.
    A brit lapnak a British Airways légitársaság egy volt pilótája, aki Boeing 777-esekkel repült, azt mondta: ha ő el akarna "lopni" egy repülőt, azt ezen a ponton tenné. Az átadások időszakában ugyanis előfordulhat egy rövid "holttér" a két irányítási szolgálat között, és ez volt az egyetlen olyan pillanat, amikor a malajziai repülőgépet esetleg egyik földi központból sem látták - tette hozzá a volt BA-pilóta.
    http://www.hir24.hu/kulfold/2014/03/22/furcsasagok-az-eltunt-gep-utolso-orajanak-kommunikaciojaban/

    - - - - - - hozzáadva - - - - - -

    [h=1]Eltűnt repülő: lehet, hogy csak konténereket mutattak a műholdak[/h][h=2]Péntek estig sem hozott semmilyen eredményt a két hete nyomtalanul eltűnt malajziai repülőgép utáni kutatás, és időközben az Indiai-óceánon látott két gyanús tárgy is lesüllyedhetett a tenger fenekére - közölték az ausztrál hatóságok.
    [/h]






    Csütörtökön műholdas felvételeken az ausztrál hatóságok felfedeztek két nagy méretű tárgyat az Indiai-óceán déli részén, az ausztráliai Perth-től mintegy 2500 kilométerre délnyugatra, és azokról úgy vélték, hogy azok méretük alapján - a nagyobbik mintegy 24 méter hosszú, a kisebb ötméteres - akár a repülő roncsai is lehetnek. A repülőkkel, valamint hajókkal való kutatás azonban nem járt eredménnyel, és éjszakára felhagytak a kereséssel. Pénteken folytatták a kutatást jobb látási viszonyok mellett, de úgy tűnik, hogy a feltételezett roncsdaraboknak nyoma veszett. Az ausztrál hatóságok szerint feltehetően elsüllyedtek.
    "Lehet, hogy a felvételek csupán konténereket mutattak, amelyek az óceánba zuhantak egy hajóról. Egyszerűen nem tudjuk, de tartozunk azzal az eltűntek családjainak, barátainak, hogy megtegyünk mindent, amit csak tudunk" - mondta Tony Abbott, Ausztrália miniszterelnöke.
    Nem járt eredménnyel a keresés az India és Thaiföld között elterülő Andamán-tengeren sem. Itt olyan területeket fésültek át újra pénteken, ahol korábban már keresték az eltűnt repülőgépet.
    A kutatás folytatódik a hét végén is, ráadásul további kínai és japán repülőgépek, illetve hajók csatlakoznak. A keresőkapacitás már így is példátlan: 26 ország mintegy 60 hajója és 50 repülőgépe kutat nyomok után. Kína több hadihajóját is az Indiai-óceán déli részére vezényelte a kutatás támogatására. Ezek már pénteken úton voltak a területre, de még napokba telik, amíg odaérnek. Valószínű, hogy kereskedelmi és tudományos kutatást végző kínai hajók is követik őket.
    Kína azért vállal különösen nagy szerepet a keresésben, mert a Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépén 154 kínai utas volt. A repülő Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 emberrel a fedélzetén.
    http://www.hir24.hu/kulfold/2014/03/21/eltunt-repulo-lehet-hogy-csak-kontenereket-mutattak-a-muholdak/

    - - - - - - hozzáadva - - - - - -

    [h=1]Eltűnt repülő: lehet, hogy csak konténereket mutattak a műholdak[/h][h=2]Péntek estig sem hozott semmilyen eredményt a két hete nyomtalanul eltűnt malajziai repülőgép utáni kutatás, és időközben az Indiai-óceánon látott két gyanús tárgy is lesüllyedhetett a tenger fenekére - közölték az ausztrál hatóságok.
    [/h]






    Csütörtökön műholdas felvételeken az ausztrál hatóságok felfedeztek két nagy méretű tárgyat az Indiai-óceán déli részén, az ausztráliai Perth-től mintegy 2500 kilométerre délnyugatra, és azokról úgy vélték, hogy azok méretük alapján - a nagyobbik mintegy 24 méter hosszú, a kisebb ötméteres - akár a repülő roncsai is lehetnek. A repülőkkel, valamint hajókkal való kutatás azonban nem járt eredménnyel, és éjszakára felhagytak a kereséssel. Pénteken folytatták a kutatást jobb látási viszonyok mellett, de úgy tűnik, hogy a feltételezett roncsdaraboknak nyoma veszett. Az ausztrál hatóságok szerint feltehetően elsüllyedtek.
    "Lehet, hogy a felvételek csupán konténereket mutattak, amelyek az óceánba zuhantak egy hajóról. Egyszerűen nem tudjuk, de tartozunk azzal az eltűntek családjainak, barátainak, hogy megtegyünk mindent, amit csak tudunk" - mondta Tony Abbott, Ausztrália miniszterelnöke.
    Nem járt eredménnyel a keresés az India és Thaiföld között elterülő Andamán-tengeren sem. Itt olyan területeket fésültek át újra pénteken, ahol korábban már keresték az eltűnt repülőgépet.
    A kutatás folytatódik a hét végén is, ráadásul további kínai és japán repülőgépek, illetve hajók csatlakoznak. A keresőkapacitás már így is példátlan: 26 ország mintegy 60 hajója és 50 repülőgépe kutat nyomok után. Kína több hadihajóját is az Indiai-óceán déli részére vezényelte a kutatás támogatására. Ezek már pénteken úton voltak a területre, de még napokba telik, amíg odaérnek. Valószínű, hogy kereskedelmi és tudományos kutatást végző kínai hajók is követik őket.
    Kína azért vállal különösen nagy szerepet a keresésben, mert a Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépén 154 kínai utas volt. A repülő Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 emberrel a fedélzetén.
    http://www.hir24.hu/kulfold/2014/03/21/eltunt-repulo-lehet-hogy-csak-kontenereket-mutattak-a-muholdak/

    - - - - - - hozzáadva - - - - - -

    [h=1]Repülőgép méretű tárgyat fedeztek fel egy új műholdképen[/h]Elképzelhető, hogy az eltűnt maláj gép roncsait fedezte fel Kína új műholdképeken, jelentette be a maláj közlekedési miniszter, Hishammuddin Hussein. Az egyik, képeken látható darab a hatóságok szerint 13-szor 22 méteres, jelentette a BBC. Hussein elmondása szerint a kínai kormány még ma további részleteket közöl.
    A miniszter a sajtótájékoztatón azt mondta, ő is csak nemrég tudta meg, hogy a kínai nagykövet vízen lebegő tárgyakat ábrázoló műholdképeket kapott az úgynevezett déli folyosó területéről, és hogy Kína hamarosan hajókat indít a területre. Ez ugyanaz a régió, ahol a csütörtökön közzétett ausztrál műholdfelvételek alapján már folyik a kutatás a gép után. Kína további két hajót küld az Andamán-tengerre, ahol már most is öt hajója kutat a Boeing esetleges roncsai után. A gépet két nagy területen keresik, az említett déli folyosó az Indiai-óceánon húzódik Indonézia nyugati partjaitól Ausztrália nyugati részéig.
    [​IMG]
    A képet a CCTV kínai televízió a Twitteren tette közé.
    Kína azon 26 ország egyike, amelyek keresik a roncsokat. A gépen utazók többsége kínai állampolgár volt. Hishammuddin Hussein azt mondta, továbbra is mindent elkövetnek annak érdekében, hogy szűkítsék a két hete eltűnt Boeing 777-es utáni kutatás két térségét. A lehetséges északi repülési iránnyal kapcsolatban Hussein közölte, mostanra Kína, India, Pakisztán, Mianmar, Laosz, Kirgizisztán és Kazahsztán is megerősítette, hogy az első elemzések nem észlelték radarjaikon a Malaysia Airlines MH370-es járatát.
    http://www.origo.hu/nagyvilag/20140322-lehet-hogy-a-malaj-gep-roncsait-fedeztek-fel-muholdkepeken.html