Release Date: 2014. november 13. Genre: dráma, magyar, western Director: Hajdu Szabolcs Screenwriter: Hajdu Szabolcs, Jim Stark, Lovas Nándor Studio: A Company Hungary Starring: Dragos Bucur, Isaach De Bankolé, Polgár Tamás, Razvan Vasilescu, Török-Illyés Orsolya 2014.11.13. A magyar pusztán játszódó film egy afrikai futballista történetét meséli el, aki menekülni kényszerül a hatóságok elől egy eladott mérkőzést követően. Francis egy világtól elzárt tanyán talál menedéket mélyen a puszta szívében, ám hamarosan rádöbben, hogy a tanya valójában egy modern kori rabszolgatelep. Megjelenésével felkavarja a helyiek életét, az apátiába süllyedt foglyok a megmentőt, a kiskirályként uralkodó Cisco a riválist látja benne. Francis azonban nem vágyik a hős szerepére, az első adandó alkalommal menekülni próbál, de a puszta csalóka tájain lehetetlen eligazodni. Szökési kísérlete miatt a rabszolgák közé kerül, és akaratán kívül mégis lázadó válik belőle. KRITIKA Hajdu Szabolcs pusztai westernjében a forma végül maga alá gyűri a tartalmat. Hungler Tímea Persze a Délibáb esetében a „tartalom” meglehetősen viszonylagos fogalom, hiszen a történet pár mondatban összefoglalható. Hajdut nem is annyira a sztori érdekelte, mint inkább az, hogy újragondolja a western műfaját (az ismert motívumoktól kezdve a hangsávig). Egyszóval aDélibáb, ha westernnek látszik is, sokkal inkább szerzői film. Az „idegen a városban”, Francis (Isaac De Bankolé) most egy focista, aki egy bundabotrány elől menekül a magyar pusztába. A farmon, ahol már várják, valójában bűnbanda irányította rabszolgatartás folyik – hősünk idővel szökni próbál, majd egy véres lázadás élére áll. A cselekmény nagyjából ennyi, grafikákkal nagyobb fejezetekre tagolt, ami már eleve arra utal, hogy szimbólumok mentén kéne, hogy értelmezzük, amit látunk. Az egyik ilyen lehetséges értelmezés, hogy Kelet-Európában a helyzet változatlan: elnyomókra és elnyomottakra épül a társadalom, ami ellen csak lázadni lehet, vagy magát a rendezőt idézve: Döbrögik és Lúdas Matyik mindenütt. Nagy András operatőr, Hajdu régi alkotótársa ismét gyönyörű, szuggesztív képeket készített, amelyeknek könnyű a hatása alá kerülni. És a Délibáb tényleg a spagetti westernes beállításaiban a legjobb, a műfaj hangulatának megragadásában. De épp emiatt kelt végül olyan összbenyomást, mintha a forma maga alágyűrte volna a tartalmat. 110 perc, magyar-szlovák Délibáb « VOX.hu