Exodus: Istenek És Királyok

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2015. március 07..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.12.11. (Exodus: Gods and Kings) A világ egyik legismertebb történetében Mózest a fáraó lánya menti ki a Nílusból és hercegként neveli fel. A férfi gyilkol, menekülése közben találkozik az Úrral. Szembefordul az istenkirállyal, és végül kivezeti a zsidókat a rabszolgaságból de az Ígéret Földjére már nem léphet be.



    KRITIKA

    Egy lerágott csont eddigi leggrandiózusabb feldolgozása, melybe Ridley Scott megpróbált némi realitást is csepegtetni. De vajon ez elég-e kitűnéshez?

    Szöllőskei Gábor

    [​IMG]A zsidók kivonulása Egyiptomból közkedvelt bibliai történet, mely annyi feldolgozást ért már meg, mint ahány ideg van Jim Carrey arcában. A magát egyébként abszolút ateistának valló Ridley Scott azonban úgy gondolta, még így is pontosan eggyel kevesebb létezik, mint amennyire szükség van. Így fogta magát, összetrombitált 140 millió dollárt (a 20th Century Fox készségesen tejelt), majd leforgatott egy újabb, 150 perces kivonulást. Vagyis a film minden egyes perce majdnem 1 millió dollárba került. Szerencsére ez azonban meg is látszik a végeredményen. Scotték szeme előtt ugyanis két fő dolog lebegett, melyekkel úgy gondolták, az újabb adaptáció kiemelkedik majd az eddigi hasonszőrű művek közül. Az egyik a látvány, ami valóban lehengerlőre sikeredett. Az ókori Egyiptom teljes pompájában jelenik meg, az épülő piramisok és szobrok, a tíz csapás, a Vörös-tenger cunamija és az egyéb szemet gyönyörködtető nyalánkságok legalábbis megfelelnek a kor elvárásainak, és meglepő, amiért nem fértek be az Oscar-díjakat odaítélő bizottság vonatkozó kategóriájának jelöltjei közé. Természetesen egy ilyen sztorinál a látvány kevés, hiszen nem a Transformers egymást csépelő anyacsavarszörnyeiről van szó, hanem Izrael [​IMG]népének szolgaságából való kiszabadulásáról, ami megköveteli a komolyságot. Az alkotók pedig kitaláltak egy új szemszöget, a realitást. Hogy úgy meséljék el a mindenki által ismert „mesét”, mintha minden mozzanata akár a valóságban is megtörténhetett volna. A tíz csapás egyes katasztrófái például szerintük egymásból következtek, és természetesen a tenger sem vált ketté, hatalmas vízfalat alkotva ezzel, hanem egyszerűen elszivárgott belőle a víz, majd óriás szökőárként csapott le újra. Az isteni sugallat sem egyértelmű, hiszen Mózesről a többiek csupán azt látják, hogy magában motyorog a semminek, miközben az éppen gyermektestben megjelenő Mindenhatóval diskurál. A célkitűzés szép volt, ráadásul remek színészek sorát (Christian Bale, Joel Edgerton, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, John Turturro, Ben Mendelsohn, Aaron Paul) sikerült megnyerni mindehhez. Valami mégis hibádzik. Az újító szándék és a látványtenger ellenére az Exodus megmaradt egy sokadik bőrlenyúzásnak, melynek egyetlen színésze sem tud igazán mit kezdeni szerepével, és amely két és félórában próbálja nem kevés helyen kissé ásításra gerjesztően elmesélni ezt a monumentális történetet. Mégsincs szó érdektelen filmről, sőt, témájában talán még az egyik legjobb exodus-remixnek is mondhatnánk, hiszen minden képkockájából sugárzik a nagyszabásra való törekvés, amely azért sok helyen be is talál. Kár, hogy nem 20 évvel ezelőtt rukkoltak elő vele.

    [​IMG]

    150 perc, amerikai-brit-spanyol
    Exodus: Istenek és királyok « VOX.hu