2023 Július Fogd a kézt és f*ss! – Beszélj hozzám!

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2023. október 27..

  1. Péter28 / Guest

    Fogd a kézt és f*ss! – Beszélj hozzám!

    upload_2023-10-27_10-0-39.jpeg

    A Beszélj hozzám! a tiszta bizonyíték arra, hogy készülőben egy újabb filmes generáció, amely már nem a suliból, hanem a YouTube-ról szerzett magának tapasztalatot. Mi a közös bennük? Számukra is a horror műfaja az ugródeszka.

    Évtizedek óta a feltörekvő filmesek a horrort használják arra, hogy egy relatíve alacsony büdzséből gazdálkodva kikísérletezzék, milyen hatásokat tudnak elérni a nézőkben – és nem mellesleg, formába önthetik elborult ötleteiket. Rengeteg később (vagy már ekkor) nagy rendező a horrorban alapozta meg önmagát, a filmkészítési tudását, saját visszatérő stílusjegyeit. Ilyen alkotók közé tartozik A Gyűrűk Ura-trilógia rendezője, Peter Jackson, vagy a 2000-es évek Pókember-filmjeit szerző Sam Raimi is. Napjainkban a szkeccskomédiák világából Jordan Peele is egy horrorfilmmel lépett át, hogy aztán a Nem című harmadik mozijában már százmilliós költségvetésből csináljon egy igazi műfajturmixot.

    A horror egy sokszor primitív műfaj, egyszerű hatáskeltésre és olcsó trükkökre használják, azonban, ha egy olyan filmkészítő szabadul a kamerák elé, aki tettvágytól, ambíciótól és beteg agymenésektől fűtött, könnyen lehet szórakoztató a recept. Többnyire ez történt a Beszélj hozzám! esetében, amely


    egy ausztrál testvérpár első filmje, akik egy népszerű YouTube-karrier után törtek be a független mozipiacra.
    Nem ők az elsők, akik online videós tartalomgyártóból lépnek ki a nagypályára, és garantáltan nem is az utolsók. A vloggerként, gamerként és humoros videókészítőként befutott Markiplier egy sci-fi horrorral debütál hamarosan a vásznakon, a megosztó filmes véleményeiről kevésbé, ám jóravalóságáról annál inkább ismert Chris Stuckmann pedig szintén egy kisköltségvetésű ijesztgetéssel oldalog át egy grandiózusabb platformra. Mindkettőjüket megelőzi viszont Dan Trachtenberg, aki a Cloverfield Lane 10.-zel, majd a Prédával már bizonyította, hogy nemcsak beszélni tud arról, milyen a jó film, de létre is tudja hozni.

    [​IMG]
    Igazán különleges végignézni egy internetes pályát, ahol eleinte kevés feliratkozóval, de annál több lelkesedéssel és elhivatottsággal egy csatorna tulajdonosa képes kinőni magát és nagy figyelemre szert tenni. A szóban forgó emberek pályáját pedig áthatja az a kitartás, következetes építkezés és néhol megszállott álmodozás, amit beleöltek videóikba. Mert ne felejtsük el, a filmkészítés egy hatalmas vágyfantázia rengeteg ember számára, akik a YouTube-on feltűnnek, hisz a videózás egy kiváló előszobája annak, hogy elméleti és gyakorlati tudást szerezzenek a későbbi terveikhez. Természetesen lehet kontraproduktív, ha a nagyszájú filmkritikus később beszáll a bizniszbe és csúnyán elhasal igénytelen munkáival, de szerencsére a Philippou testvérek, Michael és Danny esetében nem ez a helyzet.

    RackaRacka nevű csatornájukon a legkülönfélébb vad állatságokat hajtották végre, amelyeket az akciófilmek és a horror iránti hatalmas rajongásuk inspirált. Végét nem látni azoknak a kevés pénzből látványosat produkáló videóiknak, amik ott fellelhetők – joggal gondolhatja bárki, aki ezeket látja, hogy az ő munkáiknak filmvásznon a helye. Most ez megtörtént,

    produkciójukat pedig az A24 stúdió karolta fel.
    Nem is akármilyen koncepció volt ez, igazi horrorcsemege a szellemekkel suttogó fajtából. A műfaj számtalan ikonikus filmjében megjelenik egy központi tárgy: sok esetben egy gyilkos fegyver, vagy a rémületet okozó elátkozott kacat. Itt ez egy porcelánkéz, amelynek, ha illedelmesen bemutatkozik az illető és elmondja a címben található mondatot, a csecsebecse megmutat valakit a „másik oldalról”, majd arra is képes, hogy megszállja az alany testét. A transzba esés azonban veszélyes mutatvány, amellyel a főhős tinédzserek – élükön a traumatizált Miával (Sophie Wilde) – elkezdenek hazárdírozni. Ez az egyik társuk súlyos sérüléséhez vezet, miközben egy elhunyt családtaggal való kommunikáció lehetősége is felsejlik.

    A Beszélj hozzám! egy egészen magabiztos elsőfilm, amire igazán büszke lehet a testvérpár.
    Mert mi kell egy jó horrorhoz? Alapos építkezés a karakterek és a bizarr központi elem területén, majd megfelelően adagolt fordulatok és idegőrlő helyzetek. Ezeket csont nélkül szállítja a sztori, ami szinte az elejétől feszültségben tartja nézőjét, majd olyan sokkoló helyzetekbe torkollik, amelyek még az edzett horrorzabálóknak is megülheti a gyomrát. A RackaRacka csapatától persze nem állt messze soha a gore és a vérengzés (elég csak a Mortal Kombat-paródiájukat megnézni), de mikor a látványos maszkmunka egy elég komoly szituációt segít elidegenítővé tenni, az igenis nagy váltás a részükről.

    [​IMG]
    Danny és Michael Philippou bizonyítja, hogy nem véletlenül tettek egy évtizeden keresztül annyi energiát a párperces netes szösszeneteikbe – nekik itt a helyük, a moziban. A Beszélj hozzám! operatőri és színészvezetési szempontból is megugorja a szintet: az ismeretlen szereplők közel mindegyike remek játékot hoz, különösen a megosztó főhőst alakító Sophie Wilde kiemelkedő. Mia egy komplex személyiség, akivel kapcsolatban nem várják el az alkotók, hogy kedveljük. Megértjük fájdalmait és útkeresését, de nincs olyan néző, aki támogatja őrült ámokfutásában. Ezúttal nem egy sikolykirálynőt látunk, hanem egy szenvedő lányt egy lefelé tartó spirálban – a kérdés pedig, hogy ki tud-e szállni ebből, vagy irtózatosan nagyot kell buknia.

    Narratíva és mögöttes gondolatok szempontjából lehet kifogás igazán a Beszélj hozzám!-mal,
    ugyanis a film közepén lévő dramaturgiai csúcspont után a visszatérő hallucinációk miatt önismétlővé kezd válni a sztori, és kevés tartalmat rejt, amin a néző rágódhat a moziból kifelé jövet. Kicsit elkényeztetett minket az utóbbi évtized horrortermése, amelyek elsősorban drámák – sok esetben gyászról, családi traumákról szóló sötét mesék –, és csak másodlagosan rémisztenek is néha. A Beszélj hozzám! ilyen szempontból egy klasszikus tagja a műfajnak, amely a szórakoztatásra és a minél nyomasztóbb hangulatra épül – és jobbára sikerül is neki.

    Aki ismeri valamennyire is a készítőket, azonban nem tud másra gondolni, mint arra, hogy a tárgyalt horrorfilm csupán egy előszoba. Egy bemutatkozó, amit követően majd egyre nagyobb és nagyobb produkciók üthetik a Philippou testvérek markát. Ha szerencsések, hamarosan eltalálnak majd az akciófilmekhez, ugyanis koreográfiáikkal és rendezésükkel lenyűgöző módon bizonyították a műfajjal kapcsolatos szakértelmüket már tíz évvel ezelőtt is, milliók laptopképernyőjén. Ugyanez a filmszínházak sötétjében fergeteges lenne.

    A Beszélj hozzám! július 27-től látható a hazai mozikban.

    2023. július 29.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/beszelj-hozzam-kritika