Dühös az autós, de megoldotta: kevesek által ismert módszerrel mászott ki az ügyből. HIRDETÉS Emlékszünk mindannyian az autósok nyakába akasztott útdíj körüli év eleji káoszra? Akkor indult Zoltán kálváriája is. "Január végén vásároltam két matricát, a személyautómra éveset, míg a kisteherre megyei éveset, ami tehergépkocsi volta miatt ugyebár dupla díjat jelentett" - kezdi a sztorit egy, a későbbiekhez képest apró bosszúség felidézésével a 30 éves vállalkozó. A probléma onnan eredt, hogy fordítva kapta a két jogosultságot, csakhogy ezt ott és akkor nem vette észre. Eltette a bizonylatokat, és közlekedett mindkét járművel. Jöttek a csekkek, csak jöttek és jöttek Áprilisban pótdíjfizetési felszólítást hozott a postás, a boríték felbontása után derült ki számára a hiba: hónapok óta autópályázik érvényes matricák nélkül. Azonnal elment a legközelebbi kirendeltségre átíratni mindkét jogosultságot. A személyautósat a Passatja rendszámára, míg a tehergépkocsisat a Transporterére, természetesen a pótdíj befizetése után. Ez után kezdtek felpörögni az események, jött még egy csekk, majd még egy, és így tovább. A leginkább meglepő Zoltán számára az volt, hogy ezek már mind második felszólítások voltak, az indoklásban pedig ott állt feketén, fehéren, hogy az elsőre a füle botját sem mozdította. Zoltán nem izgult Tavasszal már élt a jogszabály-módosítás a jóhiszemű használat során elkövetett esetekre kérhető pótdíj maximalizálásról. Valójában tavaly született a lehetőség az érvényes jogosultsággal egyáltalán nem rendelkezők számára, amin az idei cirkusz kirobbanása után módosítottak úgy, hogy a jóhiszeműen, ámde rossz matricával rendelkezők is élhetnek vele. Ennek lényege dióhéjban, hogy ilyen esetekben - vagy ha mondjuk valaki január 31-ig elfelejti megvenni a 2016-os matricáját - kérvényezheti 2 db 14 875 forintos csekk befizetésével az egész pótdíj-halmaz sztornóját. Kevesen ismerik ezt a lehetőséget, Zoltán azonban közéjük tartozott, így nem izgult. Megírta a kérvényt, és várt. Csakhogy a pótdíj maximalizálása a fizetési felszólítás átvételétől számított 15 napon belül kérhető, csak addig, a második felszólítások azonban mind 30 nap után érkeznek, egyenként 59 500 forintos csekkel. A hatszor 60 ezer forint az addigra már befizetett összegekkel együtt 400 ezer forintnál járt. 13,5 millió matricát értékesítettek december közepéig Elindult a levelezés: posta, NÚSZ, autós, NÚSZ A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) készségesen tájékoztatott a postai ragszámokról, valamint az első feladások időpontjáról, meséli Zoltán. Ebből kiderült, hogy gyakorlatilag a kérdéses hat esemény első öt felszólítóját egy héten belül postázták. "Nem vagyok hülye, hogy az első felszólításokat sorra nem veszem át, egyiket sem, aztán a második felszólításokat pedig mind átveszem." Úgy érezte, a posta lehet a hunyó, állásfoglalást kért az ügyről. Ők bizony kihozták, állították, de kedvesen hozzátették, hogy ezt bizonyítani nem tudják. Eközben tartotta a kapcsolatot NÚSZ ügyfélszolgálatával is, amely eleinte ragaszkodott a teljes bírságösszeghez. Végül bebizonyította akadályoztatását az első levelek kézbesítésének idejére, amely után a NÚSZ már elfogadta a pótdíj maximalizálását kérő levelét. Kimászott a 400 ezres ügyből 30 ezer forint befizetésével, de nagyon bosszús. Mi a tanulság? Figyelni, az elején. Habár Zoltán állítja, a matricákat értékesítő kutas kavarta össze a két rendszámot, és ő bizony nem kapta meg az első felszólításokat (ennek ellenkezőjét sem a posta, sem a NÚSZ nem tudja bizonyítani, viszont a fennálló jogszabályok miatt egyiknek sem kell), mégis magát okolja a hónapokig húzódó, zavaros ügyért. "Félreértés ne essék, nagy hibát követtem el, amikor nem ellenőriztem a vásárlás után a nyugtákon szereplő rendszámokat. Megúszhattam volna az egészet." Kibédi-Varga Lajos NÚSZ-szóvivő is erre kéri az autósokat. "Figyeljenek vásárláskor, ha kell, vegyék elő a jármű forgalmi engedélyét, ellenőrizzék, és úgy adják meg a jármű rendszámát és felségjelzését, a díjkategóriát és az érvényességi időt. A személyes vásárláskor az ügyfél az aláírásával igazolja az adatok helyességét, elektronikusan (interneten, mobilról) vásárolva pedig válaszüzenetével hagyja azokat jóvá." Evidenciának tűnik, ám a számok azt mutatják, tengernyi volt idén a baki. Több tízezer autós kapott bírságcsekket, de számos esetben volt lehetőség utólagos korrekcióra. Matricát vehetünk a belvárosban, ha gond van, az ügyfélszolgálatokhoz hosszabban kell autózni (fotó: MTI) Karakterenként 1470 forint A legtöbb bírságot rendszámtévesztés miatt küldte ki idén a NÚSZ, eddig csak emiatt 15 700 darabot. Ez nem jelent ugyanennyi befizetett csekket, ugyanis a pótdíj kiküldése után az ügyfélszolgálati irodákban személyesen be lehet állíttatni a helyes rendszámot. Igaz, a forgalmi és a vásárlást igazoló szelvény bemutatása után csak 3 karaktert lehet módosítani, és azokat is karakterenként 1470 forintért. Igen, jól látják, karakterenként kell fizetni, és csak hármat lehet módosítani, négyet nem! Sokan eltévesztik a díjkategóriát is, nagyrészt a D1-ből kitépett D2 kategória miatt. Ide a 7 embernél több szállítására alkalmas személyautók, a legfeljebb 3,5 tonnás tehergépkocsik, és a lakóautók tartoznak, a tulajdonosaik közül rengetegen vettek D1-es matricát, amit jogosulatlan úthasználatként értelmez a NÚSZ. 1470 forintért ezen is lehet módosítani utólag, de ez már nem mentesít a pótdíj befizetésétől - idén 10 ezren jártak így. A harmadik leggyakoribb hiba az utólagos vásárlás volt. A feledékenyek közül több mint 7000-en kérelmezték idén Zoltánhoz hasonlóan az összegyűlt pótdíjaik maximalizálását, 6200 autósnak adta meg erre a lehetőséget a NÚSZ. A hivatalos magyarázat szerint a jóhiszemű hibázók kaphatják meg. Most december közepe van, már megvásárolhatók a 2016-os jogosultságok, és egészen január 31-ig áll bírságmentesen a lehetőség. Reméljük, senki nem hagyja a végére. Vásárláskor pedig nézze meg, mit ír alá. Zoltán megúszta, de azért dühös Kérdeztünk kettőt az ügyével kapcsolatban, alább a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. válaszai. Zrt. formában működik a NÚSZ, tehát nem vonatkozik rá a közigazgatási eljárási törvény, amely szerint két kísérlet után még a kézbesítési vélelem beálltáról is értesítőt kell küldeni. Ezzel szemben a Ptk. vonatkozó szabályai az irányadók, miszerint egyszeri értesítés után 5 munkanapon belül beáll a vélelem, amiről értesítőt sem kell küldeni. Miért? Az e-matricás rendszerben a jogosulatlan úthasználat szankciója nem közigazgatási bírság, hanem pótdíj. Ebben a formában polgári jogviszonyról beszélünk, vagyis erre az esetre nem vonatkozik a közigazgatási eljárási törvény. Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet bekezdése szerinti, könyvelt küldeményként postára adott pótdíjfizetési felszólítást - ellenkező bizonyításig - a feladástól számított ötödik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni. A NÚSZ Zrt. ellenérdekelt az első kézbesítés sikerében, hiszen 30 nap után nem csak négyszeres pótdíjat fog beszedni, de még pótdíj maximalizálási kérelmet sem lehet indítványozni. Mit mondanak erre? Hatalmas botrány követte számos ingyenes út fizetősség tételét januárban (fotó: MTI) A NÚSZ alapvető célja a jogkövető magatartás elősegítése, a szabálykövető autósok védelme a bliccelőkkel szemben. Ehhez ugyanúgy hozzátartozik az edukatív jellegű intenzív tájékoztató tevékenységünk, mint a hozzánk forduló ügyfelek korrekt, pontos tájékoztatása, a jogszabályok adta kereteken belül az ügyfél szempontjából lehető legkedvezőbb megoldás megtalálása. Költségvetési oldalról a díjbevételekre (és nem a pótdíjbevételekre) vonatkozó elvárásokat kell teljesítenünk, mindezek mellett pedig társaságunk működése szempontjából is szerencsésebb, ha minél több autós váltja meg helyesen az autópálya matricáját miatt. Hiszen a pótdíjazás eljárásrendjéből is látszik, hogy ez nemcsak az ügyfélnek jelent utánajárást, hanem jelentős adminisztrációs teher a NÚSZ-nak is. A pótdíj maximalizálás lehetősége kifejezetten azon ügyfelek számára lett kidolgozva, akik abban a hiszemben autóznak, hogy érvényes jogosultsággal rendelkeznek, vagy elfelejtik a jogosultságot megvásárolni, és rövid idő alatt több esetben használják a díjfizetős szakaszt. Az ügyintézés során, amennyiben az ügyfél bizonyíthatóan önhibáján kívül nem tudja átvenni az alap pótdíj felszólítást, a ezt figyelembe véve járunk el, így az ügyek általában az ügyfél szempontjából kedvezően zárulnak, ahogy panaszos esete is. http://www.vezess.hu/magazin/megyei-matrica-potdij-maximalizaslas-birsag/66463/