Tudomány Ismét megtekinthető a több a 140 éves magyar hadihajó

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. április 19..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Csütörtöktől ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó. Az immár negyedik alkalommal kiállított egykori hadihajó ünnepélyes megnyitóján Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára mond beszédet.

    A Lajta a legrégebbi fennmaradt magyar hadihajó


    A Lajta Monitor Múzeumhajón szeptember 20-ig várják a látogatókat. A hajó nyitva tartása a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) nyitva tartásához igazodik, nyári időszakban - hétfő kivételével - 10-18 óráig látogatható.

    [​IMG]

    Az S.M.S. Lajta folyami hadihajó 1872-ben állt szolgálatba

    Forrás: Bielik István - Origo

    A hajón állandó tárlatvezetést is tartanak.

    A HIM tájékoztatása szerint a hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás.

    [​IMG]

    A Lajta forgatható páncélozott lövegtornya

    Forrás: Bielik István - Origo

    A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.

    Részt vett Bosznia 1878-as elfoglalásában


    A HM HIM háttéranyagában felidézte: a Lajta monitort, 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában.

    Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált.

    [​IMG]

    A hajó 1928-tól több mint hatvan éven át munkagépként szolgált, 2010-re állították helyre eredeti állapotában

    Forrás: Szabó Gábor

    Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban.

    [​IMG]

    A kapitányi kajüt a Lajtán

    Forrás: Bielik István - Origo

    1918 áprilisában szerelték le. A Lajta és testvérhajója, a Maros voltak Európa első folyami monitorai és a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles-rendszerű lövegtornyot építettek.

    Történelmi ütközetek részese volta tiszteletbeli zászlóshajó


    A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd

    testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista "monitor lázadás" résztvevője és névadója volt.

    [​IMG]

    A Lajta és testvérhajója, a Maros kivették részüket az első világháború csatiból is. Az egykorú képen a maros látható Belgrád 1914-es ostroma idején

    Forrás: Wikimedia Commons

    1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően

    1992-ben védett műemlékké nyilvánították

    és a HM HIM-hez kerül. 2008-ban a "Zoltán Gőzös" Alapítvány kezdte meg szakszerűen a hajó helyreállítását.

    [​IMG]

    A felújított Lajta monitor a Batthyany térnél

    Forrás: Szabó Gábor


    2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén tartották ünnepélyes újrakeresztelését, s az akkori honvédelmi miniszter a Lajta Monitor Múzeumhajót a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezte ki - idézte fel a HM HIM.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...