Tech Jöhetnek a metánnal hajtott noteszgépek

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' fezsoo hozta létre. Ekkor: 2010. november 27..

  1. fezsoo /

    Csatlakozott:
    2010. július 25.
    Hozzászólások:
    517
    Kapott lájkok:
    10
    Beküldött adatlapok:
    0
    [center:3pr1imd4][marquee2:3pr1imd4]Jöhetnek a metánnal hajtott noteszgépek[/marquee2:3pr1imd4]

    Az üzemanyagcellák visszatér? témának számítanak a mobil eszközök szegmensében, az igazi áttörés azonban még mindig várat magára. Most amerikai kutatók fontos el?relépést értek el, egyszerre két területen.

    [​IMG]

    A Harvard School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) szakemberei jó ideje dolgoznak olyan üzemanyagcellák el?állításán, illetve azok gyártásának és forgalomba helyezésének megkönnyítésén, amelyek helyet kaphatnak a jöv? noteszgépeiben. Az eddigiekt?l alapvet? módon eltér?, és ezzel egy id?ben gazdaságos energiaforrást biztosítanának a különböz? mobil termékek számára. Eddigi munkájuk eredményeit most ismertették, melyek két szempontból is kecsegtet?ek.

    A kutatók egyrészt metánra alapozzák a prototípus, illetve a remélt végs? változat alkalmazását, amely jóval olcsóbb, mint az eddig többnyire felhasznált tiszta hidrogén, hiszen temérdek mennyiségben áll most is a rendelkezésünkre. Erre alapozva készítették el saját micro-SOFC (solid-oxide fuel cell) megoldásukat, amely már 500 Celsius-fok körüli h?mérsékleten is gond nélkül üzemel. Ez nagyon magasnak t?nhet, ám a legtöbb eddigi fejlesztés esetében 800 fok volt az alsó határ, amely igencsak lesz?kítette a potenciális alkalmazási területet, leginkább a nagyobb állomásokat hagyva meg a körben, ahol megfelel? módon kezelni lehet a magas h?mérsékletet. A cél a 300 fok körüli szint, amely már sokkal kedvez?bb feltételeket biztosítana a mobil alkalmazást illet?en.

    A csapat másik, most kiadott anyagában olyan üzemanyagcellákról olvashatunk, amelyek a gyártási folyamat során nem használnak fel titánt, ezzel pedig több eddigi gondot is kiküszöbölnek. A titán ugyanis egyrészt túlságosan drága, ami megakadályozza a széleskör? gyártást és piacra dobást, másrészt pedig nem túlságosan megbízható, hiszen belátható id?n belül instabillá válik és könnyen rövidzárlatot okozhat a cellákban. A gyártók számára ezzel egy id?ben a nagy h?leadás, valamint a megbízhatóság hiánya is gondot jelent - ezért is nem dúskálunk jelenleg ilyen kereskedelmi termékekben.

    A szakemberek azt remélik, hogy a munka sikeres folytatásával elérhet? közelségbe kerülhetnek az üzemanyagcellák, mégpedig akár noteszgépekben is. A Panasonic egyébként már bemutatta saját megoldását, ám az csak 2012-ben jelenhet meg a boltokban - ha minden jól megy.[/center:3pr1imd4]