Release Date: 2014. október 23. Genre: dráma Director: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Screenwriter: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Studio: Mozinet Starring: Catherine Salée, Fabrizio Rongione, Marion Cotillard, Pili Groyne, Simon Caudry 2014.10.23. (Deux jours, une nuit) Sandra (Marion Cotillard) évekig dolgozott egy gyárban, de néhány hónapos betegszabadsága után főnöke lehetetlen feladat elé állítja: csak akkor jöhet vissza, ha rábeszéli kollégáit, hogy azok mondjanak le az év végi bónuszukról. A cég indoklása szerint nincs forrás egyaránt a bónuszokra és Sandra fizetésére. A gyenge, megalázott nő szembeszáll az őt elbocsátó vállalattal: a hétvégét kollégái győzködésével tölti, hogy félelmeit és saját korlátait leküzdve új emberként nézzen szembe hétfőn reggel a feletteseivel. OSCAR-JELÖLÉS 2015 (Legjobb női főszereplő: Marion Cotillard) KRITIKA A szociálisan érzékeny belga testvérpár, vagyis a nagy fesztiválkedvenc Dardenne fivérek egy hosszú hétvége történetét mesélik el a Két nap, egy éjszaka című új filmjükben, amelyben Marion Cotillard próbál a piacgazdaság törvényeivel szembe menni, avagy mondd, te kit/mit választanál? Hungler Tímea A tét nem kisebb, mint hogy Sandra (Marion Cotillard) megtarthatja-e az állását a napelem gyárban, ahonnan azt követően akarják őt elbocsátani, hogy hosszabb ideig betegszabadságon volt a depressziója miatt. Ez idő alatt a film „antagonistája”, vagyis a csoportvető, Jean-Marc (Olivier Gourmet) rájön, Sandra nélkül is kiválóan működik a részleg, mi több, sokkal költséghatékonyabban, ha lapátra teszi a nőt, és a többi munkás között osztja szét a bérét a túlórák fejében. Amikor a film péntek délután elkezdődik, az összetört, önbizalom-hiányos Sandra épp azon van, hogy megpróbáljon kiharcolni egy újabb szavazást hétfőre arról, hogy az extra juttatást vagy őt választják-e a munkatársai. Egy „moralista thriller” pereg tehát a vásznon, két nap és egy éjszaka története, mialatt Sandra sorra látogatja férje, a szakács Manu (Farbrizio Rongione) oldalán a kollégáit, hogy magáért lobbizzon. Minden újabb állomás egy újabb csata, ami hol verséggel, hol győzelemmel ér véget: a kérdés lényegében az, diadalt arathat-e a szolidaritás és az empátia a pénz felett? A Dardenne fivérek mozija egyszerre kritikus látlelet és szomorú betekintés a munkavállalók, a bérből és fizetésből élők kiszolgáltatott, kényszerpályákon mozgó világába – Sandra kollégái között akadnak, akik morális válságot élnek át a döntésük miatt; mások saját családjuk nyomására határoztak csak a pénz mellett; megint mások – körülményeiket látva – nem is tehettek volna másképpen. A látogatásokból nyilvánvalóvá válik, nem Sandra itt az egyedüli áldozat – ebből a sorsközösségből és a szolidaritásból merít erőt a nő, és hallatja egyre inkább a hangját, ahogyan közeledünk a hétfőhöz. A pánikrohamokkal, méltósága feladásával birkózó Sandra nem csupán a munkájáért, családja megélhetéséért, de önmagáért is küzd: az önbecsüléséért, az önbizalmáért, azért, hogy felélessze magában ismét a tüzet, a harci szellemet. Mindezt a Dardenne testvérek jól ismert stílusa (kézi kamera, hosszú beállítások, dokumentarista jelleg, melodrámai alapszituáció) csak még hitelesebbé teszi. Marion Cotillard remekbe szabott alakításáról már nem is beszélve. 95 perc, belga-francia-olasz Két nap, egy éjszaka « VOX.hu