Két Nap, Egy Éjszaka

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2015. február 15..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.10.23. (Deux jours, une nuit) Sandra (Marion Cotillard) évekig dolgozott egy gyárban, de néhány hónapos betegszabadsága után főnöke lehetetlen feladat elé állítja: csak akkor jöhet vissza, ha rábeszéli kollégáit, hogy azok mondjanak le az év végi bónuszukról. A cég indoklása szerint nincs forrás egyaránt a bónuszokra és Sandra fizetésére. A gyenge, megalázott nő szembeszáll az őt elbocsátó vállalattal: a hétvégét kollégái győzködésével tölti, hogy félelmeit és saját korlátait leküzdve új emberként nézzen szembe hétfőn reggel a feletteseivel.

    OSCAR-JELÖLÉS 2015
    (Legjobb női főszereplő: Marion Cotillard)

    KRITIKA

    A szociálisan érzékeny belga testvérpár, vagyis a nagy fesztiválkedvenc Dardenne fivérek egy hosszú hétvége történetét mesélik el a Két nap, egy éjszaka című új filmjükben, amelyben Marion Cotillard próbál a piacgazdaság törvényeivel szembe menni, avagy mondd, te kit/mit választanál?

    Hungler Tímea

    [​IMG]A tét nem kisebb, mint hogy Sandra (Marion Cotillard) megtarthatja-e az állását a napelem gyárban, ahonnan azt követően akarják őt elbocsátani, hogy hosszabb ideig betegszabadságon volt a depressziója miatt. Ez idő alatt a film „antagonistája”, vagyis a csoportvető, Jean-Marc (Olivier Gourmet) rájön, Sandra nélkül is kiválóan működik a részleg, mi több, sokkal költséghatékonyabban, ha lapátra teszi a nőt, és a többi munkás között osztja szét a bérét a túlórák fejében. Amikor a film péntek délután elkezdődik, az összetört, önbizalom-hiányos Sandra épp azon van, hogy megpróbáljon kiharcolni egy újabb szavazást hétfőre arról, hogy az extra juttatást vagy őt választják-e a munkatársai.
    Egy „moralista thriller” pereg tehát a vásznon, két nap és egy éjszaka története, mialatt Sandra sorra látogatja férje, a szakács Manu (Farbrizio Rongione) oldalán a kollégáit, hogy magáért lobbizzon. Minden újabb állomás egy újabb csata, ami hol [​IMG]verséggel, hol győzelemmel ér véget: a kérdés lényegében az, diadalt arathat-e a szolidaritás és az empátia a pénz felett?
    A Dardenne fivérek mozija egyszerre kritikus látlelet és szomorú betekintés a munkavállalók, a bérből és fizetésből élők kiszolgáltatott, kényszerpályákon mozgó világába – Sandra kollégái között akadnak, akik morális válságot élnek át a döntésük miatt; mások saját családjuk nyomására határoztak csak a pénz mellett; megint mások – körülményeiket látva – nem is tehettek volna másképpen. A látogatásokból nyilvánvalóvá válik, nem Sandra itt az egyedüli áldozat – ebből a sorsközösségből és a szolidaritásból merít erőt a nő, és hallatja egyre inkább a hangját, ahogyan közeledünk a hétfőhöz. A pánikrohamokkal, méltósága feladásával birkózó Sandra nem csupán a munkájáért, családja megélhetéséért, de önmagáért is küzd: az önbecsüléséért, az önbizalmáért, azért, hogy felélessze magában ismét a tüzet, a harci szellemet. Mindezt a Dardenne testvérek jól ismert stílusa (kézi kamera, hosszú beállítások, dokumentarista jelleg, melodrámai alapszituáció) csak még hitelesebbé teszi. Marion Cotillard remekbe szabott alakításáról már nem is beszélve.

    [​IMG]

    95 perc, belga-francia-olasz
    Két nap, egy éjszaka « VOX.hu