Lezuhant egy Egyiptomból Oroszországba tartó orosz utasszállító repülőgép a Sínai-félszigeten szombaton - jelentette be az egyiptomi kormányfő, aki emiatt válságtanácskozást hívott össze minisztereivel. A Guardian egy helyszíni forrása szerint "a gép megsemmisült, és senki sem élte túl a becsapódást". A Reuters úgy tudja, a mentők emberi hangokat is hallanak a roncsok közül. Több holttestet találtak már a helyszínen, köztük öt gyerekét. Volt olyan utas, aki még be volt szíjazva a székébe. Egy hozzátartozót tájékoztatnak a katasztrófáról az orosz vészhelyzetek minisztériumának tagjai a szentpétervári repülőtéren, 2015. október 31-én. Fotó: Stringer/russia Az orosz légi irányítás szerint a Kogalymavia légitársaság Airbus A-321-es típusú repülőgépen 217 utas - főleg orosz állampolgárságú turisták - és a személyzet 7 tagja utazott, írja a BBC. A pilóta le akart szállni A TASZSZ orosz hírügynökség szerint mielőtt gép eltűnt volna a radarképernyőkről, a pilóta engedélyt kért a legközelebbi repülőtéren való leszállásra, mert rádiókapcsolata korábbi megszakadása miatt ezt szükségesnek tartotta. Ezután teljesen megszakadt a kapcsolat a géppel, amely ekkor 9000 méter magasan repült. A gép Sarm es-Sejkben szállt fel, 23 perccel felszállítás után, a Sínai-félszigetnél szakadt meg vele a kapcsolat. A félsziget szinte teljes egészében Egyiptomhoz tartozik. 2015. szeptember 17-én készült felvétel a Metrojet Airbus A-321 utasszállítóról. Fotó: Reuters Az Iszlám Állam egyik bázisa közelében történt A Guardian szerint egyiptomi biztonsági források egyelőre nem látják jelét annak, hogy a gépet lelőtték volna, ugyanakkor a lap megjegyzi, hogy a Sínai-félsziget északi része az Iszlám Állam egyik főhadiszállásának számít. A terrorszervezet tavaly októberben végrehajtott, több mint harminc katona halálát okozó egyik merénylete óta a térséget az egyiptomi hatóságok katonai övezetté nyilvánították. Júniusban az Iszlám Állam egyiptomi szárnyának fegyveresei rakétákat lőttek ki az ENSZ-békefenntartó missziója által használt egyik repülőtérre a Sínai-félszigeten. Meredeken süllyedni kezdett A gépnek az egyiptomi légtér elhagyása után a ciprusi légiirányításnál kellett volna bejelentkeznie, de ez már nem történt meg. Helyi idő szerint 12:10-kor kellett volna megérkeznie Szentpétervárra. A zuhanás előtt a gép meredek ereszkedésbe kezdett, percenként 6000 lábbal süllyedt. http://index.hu/kulfold/2015/10/31/lezuhant_egy_orosz_utasszallito/
Kényszerleszállást tervezett Az Itar-TASZSZ kairói forrásokból úgy értesült, hogy a gép 9000 méteres magasságon repült, amikor a rádióvételi hibák miatt kényszerleszállásra kért engedélyt a legközelebbi repülőtéren. Ezután megszűnt a géppel az összeköttetés, és a repülő eltűnt a radarképernyőről. Helyi idő szerint 7.14-kor kellett volna bejelentkeznie a larnacai légiirányítóknál, de akkor már nem találták – erősítette meg a hírügynökségnek Szergej Izvolszkij, az orosz légihatóság szóvivője. A fedélzeten tartózkodó utasok oroszok voltak. Három ember kivételével – ők ukránok. A nevek alapján egész családok utazhattak a gépen, egy orosz honlap ugyanis nyilvánosságra hozta az utaslistát. A járatot a Kogalymavia, vagy más néven Metrojet orosz légitársaság üzemeltette. A 217 utasból 17 volt gyerek. Rajtuk kívül hétfős személyzet tartózkodott a gépen. 18 évesnél idősebb gép Több mint 18 éves volt a Sínai-félszigeten lezuhant Airbus A-321 típusú repülőgép – derítette ki a TASZSZ orosz hírügynökség az Airfleets.net szakportál adatai alapján. Az 1993 óta működő légitársaság leginkább nemzetközi charterjáratokat működtet főbb turisztikai célállomásokra. A szombaton lezuhant A-321 típusú repülőgépet 2012-ben vásárolták. Az orosz hírügynökség adatai szerint az Airbus ezen típusú repülőgépei közül a szombati légi szerencsétlenség előtt 13 szenvedett katasztrófát 1988-as forgalomba állításuk óta. A gép személyzete az elmúlt héten többször is javítást kért a Sarm es-Sejk-i repülőtéren. Arra panaszkodtak, hogy nem indul be a hajtómű – tudta meg a Telegraph repülőtéri forrásokból. A 2010 óta történt legsúlyosabb légi katasztrófák: 2010. január 25., LIBANON: Az Ethiopian Airlines gépe a felszállás után a vihar miatt a levegőben kettétört, és a tengerbe zuhant. A 83 utas és a 7 tagú személyzet meghalt. 2010. április 10., OROSZORSZÁG: A szmolenszki Szevernij repülőtér közelében leszállás közben lezuhant a Lech Kaczynski lengyel államfőt szállító repülőgép. A katasztrófát a 97 ember közül senki nem élte túl. 2010. május 12., LÍBIA: Tripoli repülőterén lezuhant a líbiai légitársaság Dél-Afrikából érkező gépe 93 utassal és a 11 tagú személyzettel a fedélzetén. Csak egy túlélő volt, egy holland kisfiú. 2010. május 22., INDIA: Mangalorban 158 ember halt meg, amikor az Air India Express légitársaság Dubajból érkező gépe túlfutott a leszállópályán, és a fáknak ütközve lángba borult. 2010. július 28., PAKISZTÁN: Iszlámábád közelében lezuhant a helyi Air Blue légitársaság repülőgépe. A fedélzeten tartózkodó 146 utas és a 6 tagú személyzet életét vesztette. 2010. november 4., KUBA: Lezuhant az Aerocaribbean SA kubai légitársaság Santiago de Cubából Havannába tartó utasszállítója. A gép 61 utasa és 7 tagú személyzete életét vesztette. 2011. január 9., IRÁN: Urmia város repülőterétől nem messze kényszerleszállás közben lezuhant az IranAir gépe. A balesetben 77 ember meghalt, 26 megsérült. 2011. július 8., KONGÓI DEMOKRATIKUS KÖZTÁRSASÁG: Kisangani repülőterén leszállás közben lezuhant a Hewa Bora légitársaság gépe. A fedélzetén tartózkodó 112 emberből 56-an meghaltak. 2011. szeptember 7., OROSZORSZÁG: Jaroszlavl közelében felszállás közben lezuhant egy utasszállító gép, amelyen a helyi jégkorongcsapat is utazott. A balesetet 45 emberből egy élte túl. 2012. április 20., PAKISZTÁN: Iszlámábád közelében lezuhant a Bhoja légitársaság repülőgépe, a 122 utas és a 9 tagú személyzet életét vesztette. 2012. június 3., NIGÉRIA: Lagosban lakónegyedre zuhant egy gép, 153 emberrel a fedélzetén. A becsapódás helyszínén az utasokon kívül az ott lakók közül is sokan meghaltak. 2013. október 16., LAOSZ: Lezuhant a Lao Airlines egyik belföldi járata, a fedélzetén utazó 49 ember életét vesztette. 2013. november 17., OROSZORSZÁG: Kazanyban leszállás közben lezuhant egy repülőgép, a fedélzeten tartózkodó 50 ember meghalt. 2014. március 8., MALAJZIA: Az Indiai-óceán déli részén nyom nélkül eltűnt a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó Boeing-777-es utasszállító gépe, a fedélzetén 239 emberrel. 2014. július 17., UKRAJNA: Az orosz szakadárok által ellenőrzött terület felett lezuhant egy malajziai utasszállító repülőgép, 280 utasa és 15 főnyi személyzete életét vesztette. A gépet rakétával lőtték le. 2014. július 23., TAJVAN: Viharos időben, kényszerleszállás közben lezuhant a TransAsia tajvani légitársaság gépe Penghu szigetén. A balesetnek 47 halálos áldozata és 11 sebesültje volt. 2014. július 24., MALI: Az ország északi részén lezuhant az Air Algérie légitársaság Ouagadougouból Algírba tartó járata, fedélzetén 110 utassal és hatfős személyzettel. A balesetet senki nem élte túl. 2014. december 28., INDONÉZIA: Lezuhant az AirAsia fapados légitársaság Surabayából Szingapúrba tartó járata. A fedélzeten tartózkodó 162 személy életét vesztette. 2015. február 4., TAJVAN: Röviddel a tajpeji felszállás után a Keelung folyóba csapódott a TransAsia Airways gépe. A gépen utazó 58 ember közül 15-öt élve mentettek ki. 2015. március 24., FRANCIAORSZÁG: A francia Alpokban Lezuhant a Germanwings diszkont-légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata 144 utassal és hatfőnyi személyzettel a fedélzetén. A katasztrófát senki nem élte túl. A gép másodpilótája szándékosan pusztította el a repülőgépet – mint később megállapították, súlyos depresszióban szenvedett.