A japán gyártótól érkezett minőségellenőr hátráltatta a magyar szállítmányt, de végül megérkeztek hazánkba az első EU-specifikációjú Ladák: 1,999 millió Ft az indulóár, a Niva 2,8 millió Ft. Mielőtt Swiftekbe és Astrákba ült át Magyarország, a Lada volt a meghatározó márka hazánkban, azonban az orosz gyár termékei a kilencvenes évek végére menthetetlenül lemaradtak a fejlődésben, és inkább visszavonulót fújt a gyár. Ugorjunk 2014 elejére, amikor a Bo Andersson elhatározta, a Ladának vissza kell térnie az Európai Unióba, a megvalósításon rögtön elkezdtek dolgozni a fejlesztőmérnökök, és 2015 elején létrehozták azt a csapatot is, amelyik az export-értékesítést koordinálja. Nemrég készültek el az első, már EU-specifikáció szerinti autók Togliattiban, ezek közül néhány már meg is érkezett hazánkba. Nem győzik hangsúlyozni, hogy a mai Lada már nem az a Lada, amit régen megszokhattunk, az utóbbi években euró-százmilliókat költöttek a gyár modernizálására és a minőségellenőrzési rendszer kiépítésére, a cél egy európai szintű termelőegység létrehozása. Például a Magyarországra szánt autók pár napos késéssel indultak csak útra, mert a fő minőségellenőr, a cégcsoporton belüli japán márkától érkezett a Ladához, nem engedte elindulni a már megrakodott trélereket, mert az autókból hiányzott a magyar nyelvű kezelési utasítás. Csak azután adta meg az indulási engedélyt, miután biztosították róla, hogy hazánkban kerülnek bele a füzetek a kocsikba. 4x4, Kalina - a Granták még úton vannak És ez csak a kezdet volt, Togliattiból egy kisebb csapat érkezett, akik a trélerről legördülő autókat még egyszer átnézték, és az összes, december folyamán érkező autót ellenőrzik, hogy tényleg biztosak legyenek abban, hogy a több ezer kilométeres kamionon történő szállítás nem hagyott nyomot a kocsikon. Lehet, hogy elsőre furcsának tűnhet ez a nagy igyekezet, de a Lada Hungary nem egyszerű forgalmazó, hanem az első az Uniós képviseletek sorában, az itthoni minta és tapasztalatok alapján építik majd fel a kereskedőhálózatot Nyugat-Európában is. Apropó minőség, a gyár az összes, Magyarországon forgalmazott autóra 5 év/100 000 km általános garanciát vállal, átrozsdásodás ellen 6 év a garancia. Átvették oklevelüket a márkakereskedések képviselői Az eredeti szándék szerint a Lada egy fővárosi és négy vidéki értékesítési ponttal akart kezdeni, de sikerült túlteljesíteni ezt, hiszen összesen 9 márkakereskedéssel (értékesítés és szerviz) indítanak, és hamarosan újabb márkaképviseletek és szervizek bejelentése várható. Százan jelentkeztek Lada-forgalmazónak vagy szerviznek, a tárgyalások sok esetben még folynak. Kifejezetten olyan partnereket választott ki a Lada Hungary, ahol már van értékesítés- és szerviz, hogy kis befektetéssel és gyorsan meg tudjon jelenni a márka a piacon. A terv, hogy viszonylag hamar az egész országot lefedjék. Közepes felszereltségű Kalina kombi volt az első "új" hazai Lada Első körben kisautókkal jönnek, de azok közül rögtön egész hadseregnyivel: a Granta lépcsős hátú vagy ferde hátú karosszériával jön, a Kalina ötajtós vagy kombi, utóbbinak szabadidő-autós körítésű változata is van. És akkor még ott van a vadászok álma, Somogybabod réme, a 4x4 – leánykori neve Taiga, de igazából Nivaként futott be nagy karriert: 2 799 000 Ft-os áron. Érdekes ennek a specifikációját böngészni, felező és sperrdifi, no meg ABS van a fedélzeten, hangszigetelés nincs. A légkondis, műanyag lökhárítós 4x4 Urban 3,3 millió Ft. Fekete, szürke, ezüst színek, zöld világítás A személyautók közül meglepő módon a legnagyobb a legolcsóbb, mármint a Granta lépcsős hátú változata, amely 1 999 000 Ft-os alapáron a legolcsóbb újautó hazánkban. A ferdehátú, azaz ötajtós karosszéria 2 199 000 Ft-ért kapható, ennyibe kerül a sokkal rövidebb ötajtós Kalina is, utóbbi kombi változata 2 349 000 Ft-tól indul. Ezért a pénzért is egészen jól felszerelt autót kap az ember: a motor 8 szelepes 1,6-os 86 lóerővel, menetstabilizáló, két légzsák, központi zár, fedélzeti számítógép, szervokormány van a fedélzeten. Igazán a legmagasabb LUX szint az, ami kifejezetten jó ár/érték arányú. Ennél már automatikus fényszórókapcsolás, 4 elektromos ablakemelő, esőérzékelős ablaktörlő, első ülésfűtés, multimédia rendszer, tolatóradar van a szérialistán, és ezen a szinten automatikus váltó is kérhető – a fullos Granta Sedan is befér 3 millió Ft alá, kézi váltóval 2,65 millió Ft az ár! Elektromos állítású manuális tükör Az első, rövidke üléspróba alapján hely van elég, tárolók is vannak mindenfelé, de az ajtózseb keskenynek tűnik, a váltókar előtti pohártartók meg szélesnek. Több színű a műanyag, a minőségérzet olcsó, de a csillogás jórészt betudható a bőven használt műszerfalápolónak is; a kerekeknek például az oldalfalát és a szélső blokk-sort suvickolták fényesre szilikonspray-vel, a futófelület nagy része már poros maradt. Érdekes részlet, hogy az összes autóban ott van az elektromos tükörállítás kapcsolója, még azokban az autókban is (Standard és Norma felszereltség), ahol egyébként kézi a tükörállítás. Ennek magyarázata, hogy csak egyféle ajtókárpittal gyártják az EU-specifikációjú autókat, ezért van ott minden autóban a funkció nélküli, de működtethető kapcsoló. A Lada tehát képes meglepetést okozni – az elektromos állítású manuális külső tükörrel. Típusnév üdvözöl, cirill betűs felirat figyelmeztet, szó szerint kell venni a kesztyűtartó elnevezést A www.lada.hu weboldalon minden információt, ár- és felszereltségi listákat, a márkakereskedések elérhetőségét is megtalálják, tesztvezetésre is lehet jelentkezni. A tervek merészek, rögtön az első évben, azaz 2016-ban több mint 1000 Lada értékesítésével számol a forgalmazó, az érdeklődés nagy – a magyarországi forgalmazást bejelentő sajtórendezvényen az orosz állami tévé stábja is jelen volt, hogy tudósítson a nyugati nyitásról. Az igazi nagy lökést pedig a Vesta (lépcsős hátúként kezd, később lesz ötajtós és kombi) valamint az Xray szabadidő-autótól várják, ezekből azonban csak jövő ősz környékén érkeznek meg az első példányok. Régi-új modellkínálat http://www.automotor.hu/hirek/megjott-a-lada-domping-arak-5-ev-garancia-643270