Öt tipp a honvédségnek, milyen terepjárókat sajátítson ki

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Nano hozta létre. Ekkor: 2016. március 04..

  1. Nano /

    Csatlakozott:
    2015. március 09.
    Hozzászólások:
    2,905
    Kapott lájkok:
    705
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Semmi sem utal arra, hogy háborúba készülne Magyarország, mégis elkezdték összeírni a lakosság katonai célokra bevethető autóit. Segítünk a honvédségnek, hogy mára a gombamód elszaporodó kamuterepjárók között megtalálja az igazi gyöngyszemeket, amikkel elűzheti az ellenséget.

    Kossuth Lajos azt üzente, elfogyott a 4x4-e? Rossz szóvicc, de azok bizonyára nem voltak poénkodós kedvükben, akik az elmúlt hetekben levelet kaptak a Magyar Honvédségtől, amelyben arról értesültek, autójukat egy esetleges szükséghelyzetben rekvirálnák. A hatályos jogszabályok persze lehetőséget adnak a Honvédségnek, hogy kivételes helyzetben járművet, ingatlant vagy technikai eszközt vegyen igénybe, ha belegondolunk, az lenne furcsa, ha nem lenne erre törvényi szabályozás.
    [​IMG]
    Az UAZ-okat régi ismerősként fogadnák a honvédségnél


    Sokunk figyelmét elkerülte, hogy adatszolgáltatásra kötelezik a tulajdonosokat, amit közleménye szerint a rendszerváltás óta folytat a Honvédelmi Minisztérium. Nem vaktában küldték ki ezeket a leveleket, elsősorban terepjárók, illetve szabadidő-autók gazdái érintettek. Elsőre logikusnak hangzik, bár ha megpróbáljuk elképzelni, mit bír erdőn-mezőn egy Audi Q7 vagy Volvo XC90, már egy kicsit furcsábban hangzik. Úgyhogy összedugtuk mi is a fejünket itt, a szerkesztőségben, és végiggondoltuk, mi kinek postáztunk volna: szerintünk az alábbi kocsik gazdáit kéne elsősorban keresni.

    5. BMW X5, az ex-behajtóautó
    Sportosságával és tekintélyével a bajorok első fecskéje a szabadidőautó-piacon rögtön nyarat csinált, olyannyira, hogy mostanra már négytagú az „X” család. Előnye, hogy sok van belőle itthon is, egész századokat lehet felszerelni egyforma színű, gyors helyváltoztatásra képes masinákkal, igaz, terepgumit biztos, hogy mindegyikre venni kell, mielőtt akár csak füves mezőre indulnának fiaink.
    [​IMG]
    Máig sok X5 szaladgál nálunk német vagy szlovák rendszámmal. Jók lesznek idegenlégiósnak


    Nyilvánvaló hátránya, hogy komoly terepre még fenyőmintás gumival is teljesen alkalmatlan. Persze ebbe a kategóriába bármilyen más SUV-t, például a Hyundai Tucsont is ajánlhatnánk a sorozóbizottságnak, de közúti intézőautónak egyértelműen az X5 a legjobb: a típust körüllengő gengszterimázs miatt könnyen megnyílnak előtte a sávok, még indexelniük sem kéne a bakáknak.

    4. Barbie-rózsaszín Suzuki Jimny
    Sajnos csak legenda, hogy a Suzuki a japán hadsereg számára fejlesztette mikroszkopikus terepjáróit, valójában a kedvező adózást biztosító „kei” méretszabályozás szülte az SJ Samurait és utódait. Ettől azonban még nincsenek terepképesség híján ezek a gépek, így az alvázas felépítésű, masszív összkerékhajtású Jimnyk is ügyesen kúsznak-másznak keményebb helyeken.
    [​IMG]
    Új harcmodort lehetne meghonosítani a rózsaszín Suzukik


    Igaz, sok terhet nem lehet rájuk bízni, de hát valamivel felderíteni is ki kell menni, nem igaz? És hogy miért ragaszkodnánk a rózsaszínhez? Az örök klasszikus Jó reggelt, Vietnam!-ból idézünk:„Egy párducmintás selyemzubbony egy feszes kobrabőr nacival nagyon jó hatást kelt, és állítom, az ellenséget is könnyebb ebben taccsra tenni. Hogy miért? Mert amíg ők végigstírolnak, te lősz!”

    3. UAZ, G-Merci és Hummer, vagyis a profik
    Szovjetunió, NSZK és USA: a hidegháború nagyjai látszólag teljesen eltérő gépekkel kerültek a listára. De csak látszólag, hiszen bár a konstrukciók között több a különbség, mint a hasonlóság, a cél mégis mindháromnál azonos: célba juttatni a katonát mindenen át. És az is közös bennük, hogy mindhárom típus rendszeresített állományban van a Magyar Honvédségnél (a HMMWV-t teszteltük is), logikus döntésnek tűnik tehát a kevés civil példánnyal bővíteni a meglévő flottát, amikor úgy hozza a szükség.
    [​IMG]
    Sok mindent kibír a Hummer, de a fürdőzést nem


    Az UAZ 469-esek és a G-Merci esetében a magánkézben lévő kocsik jó része amúgy is leszerelt katonai példány (jó részük az erdőket járja, vad vagy tűzifa után szimatolva), így különösebben át sem kell alakítani őket. Kisajátításnál gondot okozhat rejtőzködő életmódjuk, de még izgalmasabb lesz a Hummereket elkobozni a testépítőktől. Ha mégis sikerül, csak arra kell ügyelniük a sorkatonáknak, hogy a lakossági testvére, a H2 kicsit esetlenül mozog a Balaton jegén.

    2. Úri autó a vezérkarnak: Range Rover
    Bár a Land Rover számtalan katonai terepjárót gyártott (annak idején Erzsébet királynő is ilyeneket bütykölt a seregben), az ilyen változatokat nem a luxusra kihegyezett Range Roverekre alapozták. Pedig ezek is remek masinák, elég rájuk dobni a bütykös gumit, és eljutnak szinte bárhová. Mondjuk a süppedős birkabőr szőnyegért igazán kár lenne, ha sár, vagy ne adj’ isten vér szennyezné, de hát valamivel a tábornoki karnak is mennie kell, nem?
    [​IMG]
    A villa maradhat, az autót visszük


    No igen, egy apró gond azért akad: sajnos nem a világ legmegbízhatóbb kocsijairól beszélünk, és ugyan egy rosszalkodó elektromos tükör még nem jelent gondot katonáéknál, az újabb verziók légrugózása számos lexikonban illusztrációként szerepel az „Achilles-sarok” szócikknél. Még szerencse, hogy a probléma világszerte ismert, így jól kidolgozott útmutatókat találni a neten, hogy kell csavarrugósra átépíteni. A többit pedig úgyis megoldják a szerelők.

    1. Toyota Hi-Lux, a hű fegyverhordó
    Aki az elmúlt években látott már híradóanyagot bármelyik közel-keleti vagy afrikai fegyveres konfliktusról, annak bizonyára beégett a szemébe a japán, legtöbbször Toyota márkájú pickup, ami legalábbis csapatszállító, de újabban már gépfegyver-, sőt akár aknavető vagy rakétaindító platformként is beválik.
    [​IMG]
    Líbiában is jól tudják, milyen sokoldalú egy pickup


    Az ötlet teljesen logikus: nagy számban hozzáférhető, megfelelő strapa- és teherbírású gépek ezek, csak némi fémhulladék, egy hegesztő berendezés és a Szupercsapat főcímzenéje kell hozzá, hogy vagány Mad Max harci szekérré váljanak. Igaz, az internetes csináld magad videókon általában a nálunk ritka Land Cruiser J70-ből készült platós látható, de ez ne zavarjon senkit, a dolog ugyanúgy működik majd a Hi-Luxszal, a BT-50-nel, a Navarrával vagy a Mitsubishi L200-zal is.
    Ezekből tényleg rengeteg van, igazából nem is értjük, miért nincsenek már most rendszeresítve a Honvédségnél. A honvédségi kisajátítást még viszonylag könnyen meg is lehetne ideologizálni: anno, vásárláskor megspórolhatták vele a kisvállalkozó tulajok az áfát és a regadót. Gondolhatták volna, hogy a nagylelkűségért cserébe egyszer majd kér az állam egy apró szívességet.

    Hidegháborús hősöknek is találtunk feladatot
    Sokféle feladatot el kell látnia a Honvédségnek, hagyományőrzéssel is foglalkoznak derék hadfiaink, és most nem elsősorban arra gondolunk, hogy nincs modernebb tankunk, mint a negyvenéves T-72. Néhány típusból sajnos M-zárolt készleten sem volt soha - és itt jönnek képbe a civil veteránosok.

    Mert mi van például, ha az idelátogató Frau Merkelt azzal akarnák felbosszantani vendéglátói, hogy bemutatják Honecker vászontetős bosszúját, az egykor a keletnémet határokon razziázó kétütemű csodát? Nos, ilyenkor nincs más hátra, kölcsönözni kell gyorsan egyet a Trabant Trampből!

    Ha orosz vendég szállna le Ferihegyen, akkor sincsen gond: Putyin elnök úr közismerten nagyra tartja a Lada Nivát. Rengeteg szolgált belőle a határokon és a rendőrök alatt, de a többségüket selejtezték. Egyértelműen diplomáciai pluszpont, ha bemutatjuk a hatalmas polgári Niva-flottát.