2011 óta már nem India, hanem a Fülöp-szigetek birtokolja a világ legtöbb call centeres dolgozóját foglalkoztató ország címét. A dolgozók azonban kezdhetnek komolyan aggódni jövőjük miatt. Ha a mostani tendenciák folytatódnak, a mesterséges intelligencia néhány év múlva egyszerűen bekebelezi a jelenleg évi 23 milliárd dolláros szektort. A különféle outsourcing szolgáltatások biztosítása a Fülöp-szigetek gazdaságának egyik húzóágazata. A 100 milliós országban közel másfél millióan dolgoznak abban, és a tengerentúlon is sokan vállalnak ilyen területen munkát. Az országra vonatkozó gazdasági információk szerint, az oda hazautalt pénzek nagysága már a külkereskedelmi adatokkal is összevethető mértékű - derül ki a Reuters összeállításából. Könnyen lehet azonban, hogy a virágzásnak hamarosan vége. Egyes vélekedések legfeljebb tíz, a pesszimistábbak öt évet adnak a headsetes szektornak. Indiában is sokan dolgoznak call centerekben, de a legtöbb munkavállaló a Fülöp-szigeteken van az ágazatban Forrás: AFP/Chandan Khanna Kevés az angol A Fülöp-szigetek azért válhatott globális call center nagyhatalommá, mert a fiatalabbak jelentős része jól beszél angolul. Viszonylag kis költséget jelent az egyes vállalatoknak oda kihelyezni azokat a szolgáltatásaikat, amelyek lebonyolításához a nyelvtudáson kívül általában csak egy számítógépre és stabil internetkapcsolatra van szükség. Ugyanakkor már érezni a változások szelét. Nem hinném, hogy a kiváló angoltudásunk öt vagy tíz év után is védelmet jelentene számunkra" – mondja Rajneesh Tiwary, az egyik manilai call centeres cég irodavezetője. Az aggodalom jogos, mert az infokommunikációs technológiák fejlődése révén, fokozatosan lecserélhetők lesznek azok, akiknek legfontosabb munkaeszköze most a hangjuk. A szolgáltatási folyamatok automatizálása révén és a mesterséges intelligencia fejlődésével, az alapszintű munkafolyamatokban hamarosan kiváltható lesz az emberi munkaerő. A következő öt évben akár 40-50 ezer munkahely megszűnéséhez is vezethet az, hogy az előzetes adatfeldolgozásra épített folyamatokat automatizáltan is végig lehet vinni – mondja Rey Untal, aki a Fülöp-szigeteki információtechnológiai üzleti vállalkozások szövetségének (IBPAP) vezetője. Sok ember munkáját vehetik el a robotok ebben az ágazatban is Forrás: AFP/Indranil Mukherjee Adatbányászat és továbbképzés lehet a túlélés záloga Annak ellenére, hogy a technológiai fejlődés az ágazatban dolgozók életére várhatóan közvetlen hatást gyakorol a következő években, a kihelyezett szolgáltatások piaca növekszik. Európa és az Egyesült Államok mellett, Új-Zéland és Ausztrália is fontos szereplője lesz a folyamatnak. Az IBPAP saját számításai szerint, az outsourcing szolgáltatások globális volumene most is nő, és 2022-re eléri a 250 milliárd dollárt. A Fülöp-szigeteki szelet nagysága a globális tortának közel 13 százaléka. A munkát a következő években a chatrobotok és a mesterséges intelligencia, valamint az automatizált folyamatok vehetik el az emberektől" – hívja fel a figyelmet Luis Pineda, az IBM Fülöp-szigeteki vezetője. A cég már 2013-ban eladta ottani call centeres üzletágát. Nem elég az angol nyelv, sok egyéb készségre és tudásra is szükség lesz majd az ágazat dolgozóinak Forrás: AFP Az elemzések most arra hívják fel a figyelmet, hogy a munkavállalóknak fejleszteni kell tudásukat és készségeiket az információtechnológiával vívott harcban. Adatelemzés, adatbányászat – Pineda szerint ezek jelenthetik a kulcsot az emberi munkaerő számára a chatrobotok világában. Az IBPAP-nál is ebben látják a jövőt. Úgy gondolják, az ágazatban mind több magasan képzett, elvont gondolkodásra képes munkavállalónak kell megjelennie, akinek a munkáját chatrobotok nem tudják átvenni. A szervezet szerint, az angol nyelvi képességek a technológiai, analitikai ismeretekkel kombinálva, megteremthetik az alapját a munkavállalói létszám növekedésének. Ugyanis azt tartják kívánatosnak, ha az outsourcing felszívta dolgozói létszám 2022-ig elérné az 1,8 millió embert. Let's block ads! (Why?) Forrás...