Sziasztok! Robogósok egyesüljünk ebben a pici fórumban,ha nem is találkozóra megyünk itt találkozhatunk,igaz nem egy EGÜ tali Témázunk: -motorjainkról -Típusok pozitívumai,negatívumai -Kérhetünk egymástól segítséget esetleges hibáknál. -Szerelési tanácsok. -Vagy csak beszélgessünk. Az én motorom egy Italjet Formula 50 AC 50-es. :exmark: Széles utat :exmark:
Tunning kezdöknek .::Varió Tuning::. A varió beállításánál nem beszélhetünk igazából tuningról, vagy teljesítménynövelésr?l. A teljesítményt a kipufogó és maga a motor adja. Ebb?l kifolyólag nem itt kezdjük a tuningot, ez már egy sokadik lépés a folyamatban. A hajtásnál tehát nincs mit növeljünk, "tuningoljunk", egyszer?en optimálisan kell beállítani, hogy azon a fordulatszám tartományon dolgozzon, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt képes leadni. Ez nem is olyan egyszer? feladat, mint amilyennek els?re látszik. A kulcsszó az optimális, tehát nem biztos, hogy a legkönnyebb görg? a leger?sebb rugóval adja a megfelel? áttételezést. Els? varió A variátor feladata az, mint a bicikli váltójának. Azzal a különbséggel, hogy itt nem fokozatonként történik a váltás, hanem fokozatmentesen, az els? és a hátsó variátor segítségével. Ez az egész lényegében úgy m?ködik mint a kuplung, itt is a centrifugális er?t használjuk ki az els? variátornál (görg?s megoldás). A belsejében lév? röpsúlyok (variátorgörg?k), a fordulatszámtól függ?en kifelé vándorolnak a számukra bemart pályákon, elmozdítva így a variátort kifelé, ami által változik az ékszíjáttétel. Egy jól beállított variátornak, mindig a motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámon kell váltani (ékszíjáttétel váltás). Itt is érdemes m?köd? állapotban megfigyelni a folyamatot. (dekni nélkül, középsztenderen, és az ujjak távollétében ) Az ékszíj Fontos alkatrész a hajtásban maga a szíj is. Az elkopott, elhasználódott ékszíj teljesítmény vesztéshez vezet. Ha ránézésre épnek is t?nik, lehet hogy már nem megfelel?. Legkönnyebben egy tolómér?vel lehet ellen?rizni, ha több mint 10-15%-os a kopás, a gyári szíj szélességéhez képest, akkor csere javasolt. A tartósságuk miatt, jobban használhatók a kevlár er?sítés? szíjak. (Pl.: Malossi, Gates, Polini) Görg?k A görg?knél szintén figyelembe kell venni a kopást, az ellapolódott görg? nem képes pályáján megfelel?en mozogni, gördülni, extrém esetben csak csúszik. Mind a hat darab görg?nek azonos súlyúnak kell lennie. Semmilyen ken?anyagot, zsírt nem szabad használni, a görg?k szárazon futnak. (kivételek a ritkán el?forduló, zsíros variátorok: Honda, Suzuki) A tuning szettekben önken? m?anyag réteggel rendelkez? görg?k vannak. (Malossi, Top) Hátsó variórész, vagy hátsó mozgó tárcsa Hátsó ékszíjtárcsának, vagy hátsó variónak is nevezik, a párja az els? (görg?s) variátornak Kiegyenlíti az áttétel viszonyt, ha a variátoron (az els?n) az ékszíj kifelé mozog, akkor a hátsón befelé. A kontraszt vagy nyomórugó a megfelel? nyomást gyakorolja az ékszíjra (hátsó varióra), így megakadályozza hogy ékszíjcsúszás lépjen fel. Minél extrémebben tuningolt egy motor, annál keskenyebb a hasznos fordulatszám tartomány, ezért a gyártók beállítható hátsó variókat is kínálnak (pl. Pollini Speed Drive), 2 féle vezet? pályával, változó meredekséggel, ezáltal jobban hangolható. A varióváltó m?ködési elve és beállítása Ahogy már írtuk, úgy kell beállítani a variátort, (áll: els? variátor, görg?k, hátsó váltó nyomórúgó és kuplung-ból) hogy a motor maximális teljesítményen kezdje el az áttétel váltását. Csak így érjük el a lehet? legjobb gyorsulást. A variomatik beállítása nagyrészt a helyes görgök megválasztásából áll. Ennél egy dolgot szem el?tt kell tartani, méghozzá azt, hogy csak egy bizonyos súlyú görg?szett van ami jól is m?ködik, nem 2 vagy 3, az ideális beállításhoz. Ha a görg?k túl nehezek, vagy túl könny?ek (itt már fél gramm is számit) akkor a motor teljesítményét nem optimálisan használjuk ki. Nehezebb görgök gyorsabban hamarabb mozdulnak el ezáltal hamarabb váltanak, és hamarabb érnek el egy hosszú áttételt, a könnyebb görgök lassabb mozgás által rövidebb áttételt érünk el. (az áttétel itt az ékszíj áttételére vonatkozik) Egy túl könny? görg?kkel ellátott variátort a motor maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám felett dolgozik, a gyorsulás romlik. Képzeljétek el, hogy mindig az els?, legkönnyebb sebességben mennétek biciklivel, agyon tekeritek magatokat viszont távolságot nem igazán tesztek meg! Túl nehéz görg?zésnél a motor sosem éri el a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámot, folyamatosan váltja a fordulatokat és lassan felküzdi magát. Itt is jó példa a biciklis. ( túl nehéz sebességgel hegynek felfelé). Polini tuning variátor Hogyan állítjuk be a variót, ha mondjuk nincs teljesítmény mér? padunk a garázsban?! Jó módszer ha egy fordulatszámmér?vel dolgoztok! (Tuningolásnál jó néhány dolog mérésére szükség lehet, nem árt miel?bb beszerezni motorh?fokmér?t, fordulatszámmér?t vagy egy multifunkcionális m?szert.) 1. módszer: El?ször nagyon nehéz görg?ket kell rakni a variátorba (10-12 gramm). A motor az elején kegyetlenül fog küzdeni, majd amikor felküzdi magát az alacsony fordulatszám tartományból és elkezd gyorsulni, ezt a pontot (fordulatszám érték) meg kell jegyezni. Több tesztmenet kell csinálni és feljegyezni a hasznos fordulatszámot, hogy milyen fordulatszámon megy a motor a legjobban( legjobban gyorsul). Most ki kell cserélni a görg?ket könnyebbekre és megint pár tesztkört tenni. A fordulatszámmér? a tesztkör alatt mindig ugyanazon az értéken kell hogy menjen ami az el?bb feljegyezésre került. Ha az els? maximális ékszíjáttételt elérte a varió, akkor szabad csak kipörögnie a motornak magasabb fordulatszám tartományokba. Ha a tartott fordulatszám túl magas (magasabb, mint az el?bb megjegyzett érték), akkor túl könny?ek a görgök. Ha a fordulat alacsonyabb és er?sen ingadozik akkor túl nehéz a görg?. Ha indulásnál csúszik az ékszíj, vagy olyan könny? görg?ket kell használni, hogy már nem éri el a végsebességet, akkor er?sebb kontrasztrugót kell beépíteni! 2. módszer: A másik lehet?ség hogy kerestek magatoknak egy jó hosszú egyenest (min 1km), kijelöltök magatoknak egy távot (6-800m) és mértek egy id?t az indulás és a cél között. A legjobb értéket az ideális görg?kkel éritek el. Általánosságban elmondható, hogy egy 70-es szett (sportkipufogóval) használható fordulatszám tartománya 7000 és 10000 ford/perc között van, a variónak 6000-8000 körül kell kapcsolnia. Ezek csak átlagos adatok, nagyon sok tényez?t?l függenek. A behangolás sok türelmet és még több próbálgatást jelent. Érdemes kísérletezni, a munka meghozza az eredményét
én is Én is gondolkodtam hogy jó lenne egy kis robogót venni , mivel a mai benzin árak mellett és hogy nem érdemes 5km miatt elindítani az autót a munkahelyemig sem melegszik fel. Erre jó célt szolgálna , sajna amit kinéztem drága , 50ezer ft ért meg nem veszek így várat a dolog magára.