Róbógosok Foruma

A témát ebben részben 'Általános beszélgetések' Spyke79 hozta létre. Ekkor: 2012. július 06..

  1. Spyke79 /

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    98
    Kapott lájkok:
    2
    Beküldött adatlapok:
    0
    Sziasztok!

    Robogósok egyesüljünk ebben a pici fórumban,ha nem is találkozóra megyünk itt találkozhatunk,igaz nem egy EGÜ tali :tef293:

    Témázunk:

    -motorjainkról

    -Típusok pozitívumai,negatívumai

    -Kérhetünk egymástól segítséget esetleges hibáknál.

    -Szerelési tanácsok.

    -Vagy csak beszélgessünk.

    Az én motorom egy Italjet Formula 50 AC 50-es.

    :exmark: Széles utat :exmark:
     
  2. Spyke79 /

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    98
    Kapott lájkok:
    2
    Beküldött adatlapok:
    0
    Tunning kezdöknek :tef293:

    .::Varió Tuning::.



    A varió beállításánál nem beszélhetünk igazából tuningról, vagy teljesítménynövelésr?l. A teljesítményt a kipufogó és maga a motor adja.

    Ebb?l kifolyólag nem itt kezdjük a tuningot, ez már egy sokadik lépés a folyamatban. A hajtásnál tehát nincs mit növeljünk, "tuningoljunk", egyszer?en optimálisan kell beállítani, hogy azon a fordulatszám tartományon dolgozzon, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt képes leadni.

    Ez nem is olyan egyszer? feladat, mint amilyennek els?re látszik. A kulcsszó az optimális, tehát nem biztos, hogy a legkönnyebb görg? a leger?sebb rugóval adja a megfelel? áttételezést.


    Els? varió
    A variátor feladata az, mint a bicikli váltójának. Azzal a különbséggel, hogy itt nem fokozatonként történik a váltás, hanem fokozatmentesen, az els? és a hátsó variátor segítségével.


    Ez az egész lényegében úgy m?ködik mint a kuplung, itt is a centrifugális er?t használjuk ki az els? variátornál (görg?s megoldás).


    A belsejében lév? röpsúlyok (variátorgörg?k), a fordulatszámtól függ?en kifelé vándorolnak a számukra bemart pályákon, elmozdítva így a variátort kifelé, ami által változik az ékszíjáttétel. Egy jól beállított variátornak, mindig a motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámon kell váltani (ékszíjáttétel váltás).


    Itt is érdemes m?köd? állapotban megfigyelni a folyamatot. (dekni nélkül, középsztenderen, és az ujjak távollétében :tef293: )


    Az ékszíj
    Fontos alkatrész a hajtásban maga a szíj is. Az elkopott, elhasználódott ékszíj teljesítmény vesztéshez vezet.


    Ha ránézésre épnek is t?nik, lehet hogy már nem megfelel?. Legkönnyebben egy tolómér?vel lehet ellen?rizni, ha több mint 10-15%-os a kopás, a gyári szíj szélességéhez képest, akkor csere javasolt. A tartósságuk miatt, jobban használhatók a kevlár er?sítés? szíjak. (Pl.: Malossi, Gates, Polini)


    Görg?k
    A görg?knél szintén figyelembe kell venni a kopást, az ellapolódott görg? nem képes pályáján megfelel?en mozogni, gördülni, extrém esetben csak csúszik. Mind a hat darab görg?nek azonos súlyúnak kell lennie.

    Semmilyen ken?anyagot, zsírt nem szabad használni, a görg?k szárazon futnak. (kivételek a ritkán el?forduló, zsíros variátorok: Honda, Suzuki)

    A tuning szettekben önken? m?anyag réteggel rendelkez? görg?k vannak. (Malossi, Top)

    Hátsó variórész, vagy hátsó mozgó tárcsa
    Hátsó ékszíjtárcsának, vagy hátsó variónak is nevezik, a párja az els? (görg?s) variátornak Kiegyenlíti az áttétel viszonyt, ha a variátoron (az els?n) az ékszíj kifelé mozog, akkor a hátsón befelé.

    A kontraszt vagy nyomórugó a megfelel? nyomást gyakorolja az ékszíjra (hátsó varióra), így megakadályozza hogy ékszíjcsúszás lépjen fel. Minél extrémebben tuningolt egy motor, annál keskenyebb a hasznos fordulatszám tartomány, ezért a gyártók beállítható hátsó variókat is kínálnak (pl. Pollini Speed Drive), 2 féle vezet? pályával, változó meredekséggel, ezáltal jobban hangolható.

    A varióváltó m?ködési elve és beállítása
    Ahogy már írtuk, úgy kell beállítani a variátort, (áll: els? variátor, görg?k, hátsó váltó nyomórúgó és kuplung-ból) hogy a motor maximális teljesítményen kezdje el az áttétel váltását. Csak így érjük el a lehet? legjobb gyorsulást.

    A variomatik beállítása nagyrészt a helyes görgök megválasztásából áll. Ennél egy dolgot szem el?tt kell tartani, méghozzá azt, hogy csak egy bizonyos súlyú görg?szett van ami jól is m?ködik, nem 2 vagy 3, az ideális beállításhoz.


    Ha a görg?k túl nehezek, vagy túl könny?ek (itt már fél gramm is számit) akkor a motor teljesítményét nem optimálisan használjuk ki. Nehezebb görgök gyorsabban hamarabb mozdulnak el ezáltal hamarabb váltanak, és hamarabb érnek el egy hosszú áttételt, a könnyebb görgök lassabb mozgás által rövidebb áttételt érünk el. (az áttétel itt az ékszíj áttételére vonatkozik)


    Egy túl könny? görg?kkel ellátott variátort a motor maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám felett dolgozik, a gyorsulás romlik. Képzeljétek el, hogy mindig az els?, legkönnyebb sebességben mennétek biciklivel, agyon tekeritek magatokat viszont távolságot nem igazán tesztek meg!

    Túl nehéz görg?zésnél a motor sosem éri el a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámot, folyamatosan váltja a fordulatokat és lassan felküzdi magát. Itt is jó példa a biciklis. ( túl nehéz sebességgel hegynek felfelé).


    Polini tuning variátor
    Hogyan állítjuk be a variót, ha mondjuk nincs teljesítmény mér? padunk a garázsban?!
    Jó módszer ha egy fordulatszámmér?vel dolgoztok! (Tuningolásnál jó néhány dolog mérésére szükség lehet, nem árt miel?bb beszerezni motorh?fokmér?t, fordulatszámmér?t vagy egy multifunkcionális m?szert.)


    1. módszer:
    El?ször nagyon nehéz görg?ket kell rakni a variátorba (10-12 gramm). A motor az elején kegyetlenül fog küzdeni, majd amikor felküzdi magát az alacsony fordulatszám tartományból és elkezd gyorsulni, ezt a pontot (fordulatszám érték) meg kell jegyezni. Több tesztmenet kell csinálni és feljegyezni a hasznos fordulatszámot, hogy milyen fordulatszámon megy a motor a legjobban( legjobban gyorsul).



    Most ki kell cserélni a görg?ket könnyebbekre és megint pár tesztkört tenni. A fordulatszámmér? a tesztkör alatt mindig ugyanazon az értéken kell hogy menjen ami az el?bb feljegyezésre került. Ha az els? maximális ékszíjáttételt elérte a varió, akkor szabad csak kipörögnie a motornak magasabb fordulatszám tartományokba. Ha a tartott fordulatszám túl magas (magasabb, mint az el?bb megjegyzett érték), akkor túl könny?ek a görgök.



    Ha a fordulat alacsonyabb és er?sen ingadozik akkor túl nehéz a görg?. Ha indulásnál csúszik az ékszíj, vagy olyan könny? görg?ket kell használni, hogy már nem éri el a végsebességet, akkor er?sebb kontrasztrugót kell beépíteni!


    2. módszer:
    A másik lehet?ség hogy kerestek magatoknak egy jó hosszú egyenest (min 1km), kijelöltök magatoknak egy távot (6-800m) és mértek egy id?t az indulás és a cél között. A legjobb értéket az ideális görg?kkel éritek el.



    Általánosságban elmondható, hogy egy 70-es szett (sportkipufogóval) használható fordulatszám tartománya 7000 és 10000 ford/perc között van, a variónak 6000-8000 körül kell kapcsolnia. Ezek csak átlagos adatok, nagyon sok tényez?t?l függenek.

    A behangolás sok türelmet és még több próbálgatást jelent. Érdemes kísérletezni, a munka meghozza az eredményét
     
  3. Bedy /

    Csatlakozott:
    2012. február 19.
    Hozzászólások:
    1,134
    Kapott lájkok:
    9
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    én is

    Én is gondolkodtam hogy jó lenne egy kis robogót venni , mivel a mai benzin árak mellett és hogy nem érdemes 5km miatt elindítani az autót a munkahelyemig sem melegszik fel.
    Erre jó célt szolgálna , sajna amit kinéztem drága , 50ezer ft ért meg nem veszek így várat a dolog magára.
     
  4. GLOP /

    Csatlakozott:
    2014. november 02.
    Hozzászólások:
    511
    Kapott lájkok:
    21
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Róbogó jó dolog könnyem használható.
    [​IMG]
     
  5. getkidi / Guest

    Szerintem jó dolog a robogó csak kicsit veszélyes, nem?
     
  6. szappanoskrumpli /

    Csatlakozott:
    2016. március 23.
    Hozzászólások:
    430
    Kapott lájkok:
    26
    Beküldött adatlapok:
    0
    én is veszélyesnek gondolom