Release Date: 2014. június 19. Genre: animációs, dráma, életrajzi, romantikus Director: Hayao Miyazaki Screenwriter: Hayao Miyazaki Studio: Cirko Film Starring: Hideaki Anno, Hidetoshi Nishijima, Miori Takimoto, Mirai Shida, Morio Kazama 2014.06.19. (Kaze tachinu) Hayao Miyazaki a japán animációs műfaj legismertebb művésze, akinek egész életművét rendkívüli rajongással követi a közönség. Utolsóként beharangozott filmje, a Szél támad a repülés motívumát járja körbe. Jiro arról álmodik, hogy repülőgépeket tervez. Mivel gyerekkorától erős szemüveget hord, és emiatt reménytelen, hogy pilóta legyen belőle, 1927-ben csatlakozik a legnagyobb japán repülőgéptervező mérnökcsapathoz. Tehetségét korán felfedezik, és a világ legelismertebb tervezői között tartják számon, majd egész életében óriási lendülettel dolgozik a repülés technológiai fejlesztésén. A film élete krónikája, és mindazon eseményeké, amelyek komoly hatással voltak rá: az 1923-as nagy földrengés, a gazdasági válság, a tuberkolózis-járvány, vagy Japán bekapcsolódása a világháborúba. Megismerjük Jiro szerelmét is, Naokót, illetve kollégáját, Honjót, akivel mély barátságot szőnek. OSCAR-JELÖLÉS 2014 (Legjobb animációs film) KRITIKA Hayao Miyazaki legszemélyesebb darabja egyszerre komoly történelmi tabló és lehengerlő atmoszférával megáldott romantikus sztori. Ezúttal a nagyobbaknak. Szöllőskei Gábor Az animáció sokrétűségéről sok-sok könyvet lehetne írni, de ha konkrét példákat szeretnénk felhozni, mi biztosan Miyazaki valamelyik animéjét lobogtatnánk. Bármelyik darabot is vesszük elő, az első szembetűnő dolog biztosan a kidolgozottság lesz. Gyönyörű, részletesen megmunkált hátterek, a való világ fantasztikusan élethű leképezése. Majd átérezzük a hangulatot, amely aktuális filmtől függően izgalmas, könnyed, nyomasztó, szomorú, vagy épp feszült. Eztán tobzódhatunk a furábbnál furább figurákban, végül elmerülhetünk a nem éppen hétköznapi történetszövésben. A finálé után pedig észrevétlen vontuk le magunkban a szájbarágást még csak hírből sem ismerő tanulságot. Mindezt simán ráhúzhatjuk bármelyik Miyazaki-filmre, amelyek egyébként elég széles műfajskálán mozognak. S, míg a legutóbbi Ponyo a tengerparti sziklán inkább volt bájos gyerekmese, addig a Szél támad egy komoly hangvételű romantikus dráma, amely akár élőszereplős filmként is elkészülhetett volna, és mint ilyen, az anime-zsáner egy másik nagyszerű remekművével, az 1988-asSzentjánosbogarak sírjával rokonítható. Annál talán kevésbé könnyfacsaró. Ritkán látni animációs életrajzi filmet, márpedig a Szél támad ilyen. A II. világháború alatt munkálkodó Jiro Horikoshi története, a japán főmérnöké, akinek nevéhez számos vadászrepülőgép fejlesztése fűződik. A biopic műfaji sajátosságait ügyesen mondja fel a mű. Jiro gyermekkorával és álmaival kezdünk, melyből rögvest megtudjuk, hogy a repülés megszállottja, ám fizikailag nem alkalmas pilótának. Szerencsére kap egy sugallatot, mely szerint repülőt vezetni nagyon sokan tudnak, fejleszteni azonban csak kevesen. Eztán fiatalként találkozunk vele újra, ahogy épp Tokióba tart, majd szenvedő alanya lesz az 1923-as nagy tokiói földrengésnek és tűzvésznek, ekkor ismeri meg a Naoko nevű kislányt. Évekkel később már elismert mérnökként dolgozik a Mitsubishinél, a sors pedig újra összehozza őt a közben felnőtt nővé cseperedett Naokóval, és beindul a szerelem japán módra (értsd nagyon lassan). Noha kellő részletességgel mutatja be a film a repülőgéptervezési folyamatokat, aSzél támad nem csupán az aviatika rajongóinak és a japán történelem megszállottjainak kedvez. Jiro személyes drámái, pl. kapcsolata Naokóval, őrlődése beteg szerelme és munkája között, hivatásbeli kudarcai és sikerei, mind roppant érzékletesen mutatják be ezt a korabeli geeket, aki csodálja a szépséget, amely mindegy, hogy egy repülő áramvonalában, vagy egy nő arcában tűnik fel. A film ráérősen halad, lassú képekből építkezik, sok benne az atmoszférateremtő szcéna, melyek nem viszik előbbre a cselekményt, ám segítenek elmerülni az élményben. A való világ realitását Miyazaki talán csak Jiro álmaiban tudja megakasztani, itt kap alkalmat arra, hogy a rá jellemző abszurd és varázslatosan fantáziadús vizuális szabadságát kellőképp kiélvezze. A Szél támad nem a legjobb filmje a mesternek, de minden bizonnyal a legérettebb mind közül. Egy óda a repüléshez, a szerelemhez, az élethez. 126 perc, japán Szél támad « VOX.hu