Miután a barcelonai időmérő edzést követően az FIA váratlanul szigorított vonatkozó szabályain, a paddockban máris azt beszélik, az üzemanyag-átfolyással kapcsolatos trükközés ellehetetlenítése lehet a Ferrari hétvégi visszaesésének az elsődleges oka… Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (Fotó: Photo4 / XPB Images)l Hová tűnt a Ferrari korábbi tempója? A kérdést sokan föltették a hétvége folyamán Barcelonában, hiszen már pénteken érezhető volt, hogy újítások ide, ígéretek oda, az olaszok ezúttal nem tudják annyira megközelíteni a Mercedest, mint a legutóbbi versenyeken. A Mercedesnél elsősorban saját újításaik hatékonyságának tulajdonították előnyük növekedését. Nem váltak volna be a Ferrari fejlesztései? Túl sokat akartak egyszerre az olaszok? Maurizio Arrivabene szerint az adatok nem ezt mutatják. „A fejlesztéseink gyorsabbá tették az autónkat. De nem elég gyorssá” – állapította meg. Majd hozzátette, talán a spanyol pálya nem feküdt nekik igazán. „Barcelona talán nem ideális helyszín számunkra. De a negyvenöt másodperces hátrányunk egyértelműen túl sok. Most higgadtan ki kell elemeznünk, minek volt köszönhető.” A Ferrari az időmérő edzésen 0,777 másodperccel maradt el a Mercedestől. Sebastian Vettel versenyen összeszedett 45 másodperce pedig azt mutatja, az olaszok a korábbi tendenciával ellentétben ezúttal semmit sem gyorsultak a versenyen a kvalifikációhoz képest. És hogy a különbségek növekedésének okát valóban náluk kell keresni, az is igazolja, hogy ezúttal a csupán kevés újítással előrukkoló Williams is közelebb került hozzájuk. Vannak, akik szerint mindez már korántsem magyarázható pusztán a pálya sajátosságaival, s úgy vélik, talán az FIA benzináramlásra vonatkozó hétvégi szigorításai szorosan összefüggnek a Scuderia megtorpanásával. A Mercedes áll a háttérben? Mint ismert, a szövetség közvetlenül a szombati időmérő edzés után egy új iránymutatást küldött szét a csapatoknak, melyben arról értesítették őket, hogy a jövőben nem csupán 100 kg/órában maximalizálják az üzemanyag-áramlási sebességet, de annak egyúttal a 90 kg/órás érték fölött is kell maradnia. Nem ez volt a szövetség első szigorítása idén. Charlie Whiting versenyigazgató már Ausztrália előtt értesítette a résztvevőket arról, hogy Kínától kezdve a korábban használt szenzoron túl egy, a rendszerben elhelyezett mérőeszközzel is mérni fogják a benzináramlást. A téli tesztek folyamán ugyanis a Ferrari állítólag egy, a szabályokat kijátszó megoldást próbálgatott, melynek segítségével a kérdéses szenzor előtt 100 kg/óránál nagyobb átfolyási sebességet, s ezáltal ideiglenes teljesítménynövekedést tudott elérni. Egyes csapatok úgy vélik, pár alakulat azóta is kacérkodott hasonló megoldás alkalmazásával. A hírek szerint itt egy kvázi plusz tartályról van szó, mely a gázelvétel során hirtelen lecsökkenő benzinnyomás segítségével töltődik fel, hogy aztán amikor a versenyző padlógázt nyom, a felgyülemlett üzemanyag hirtelen szabaduljon fel, időleges erőtöbbletet biztosítva ezzel a kigyorsításnál és az egyenesben. Az Auto Motor und Sport szerint a megoldás révén az átfolyásmérő előtt rövid időre ezzel 105 kg/órára nő az átfolyási sebesség, mely öt másodpercen át biztosít plusz energiát az autók számára. Mindez a szakemberek szerint akár 0,3-0,4 másodperces előnyt is jelenthet körönként. (A trükk lényegéről bővebben itt.) A német lap szerint az FIA szigorításának időpontja nem véletlenszerű volt. Úgy tudják, a spanyol időmérő edzésének első szakasza során a szövetség emberei az egyik Mercedesnél ideiglenes rendellenességre lettek figyelmesek a benzinátfolyás terén. A csapat később ezt elfogadható érvekkel meg tudta magyarázni – egyesek szerint viszont ez csupán egy trükk volt a részükről. „A legvadabb feltételezések szerint a Mercedes szándékosan lépte túl egy alkalommal a határt, hogy ezzel hívja fel az FIA figyelmét arra, hogy érdemes alaposabban is körülnézni. Valamint hogy megmutassák a trükközőknek, az FIA résen van” – írja a lap. Feltűnően nagy volt a Ferrari hátránya a harmadik szektorban Tény, Charlie Whiting közvetlenül az időmérő után, 15 óra 5 perckor, tíz perccel a leintés után küldte el az istállóknak a szigorításról szóló közleményét, melyben arra is felhívta a figyelmet, hogy hamarosan valamennyi autó üzemanyag-rendszerét alaposan átvizsgálják. Noha azt az Auto Motor und Sport is kiemelte, hogy mindez egyelőre nem több puszta összeesküvés-elméletnél, azt ők is érdekesnek találták, hogy a Ferrari hátránya a hétvégén éppen a barcelonai harmadik szektorban volt a legnagyobb a Mercedesszel szemben – ott, ahol az említett trükköt alkalmazni tudják. A plusz „tartály” tudniillik a pálya azon szakaszain tölthető fel, ahol a versenyző nem áll a gázon. Barcelona esetében erre a lassú kanyarokból álló utolsó szektor a legalkalmasabb. A plusz erő fölhasználására pedig a célegyenes eleje. Márpedig a Ferrari itt a hétvége folyamán jó fél másodpercet kapott a Mercedestől. Tegyük gyorsan hozzá: mindez még korántsem jelenti azt, hogy ezen hátrányuk a trükk hiányának volt köszönhető. Egyfelől a szigorítás az időmérő edzés után történt, ám a Scuderia már pénteken is jóval lassabb volt az említett pályaszakaszon. Másodszor pedig más források állítják, idén egyetlen csapatnál sem mértek gyanús értékeket az átfolyás terén, s a szövetség sem gondolja úgy, hogy bármely résztvevő is trükközött volna „élesben”. Szigorításukat tehát nem csupán a gyanú, de a trükközés elkerülése is vezérelhette. Emellett pedig a vasárnapi verseny óta sem érkezett hír arról, hogy a szövetség bárkinél is bármi gyanúsra bukkant volna. Ha a Ferrari bármikor is trükközött, s ezen megoldás hiánya visszavetette őket, az az elkövetkező futamokon vélhetően úgyis megmutatkozik majd. Addig pedig marad a puszta találgatás. A maranellóiak számára mindazonáltal Monacóra nézve nem túl jó előjel, hogy a barcelonai harmadik szektorban – ahol a hercegséghez hasonlóan leginkább a mechanikai tapadás számít – messze voltak riválisuktól… http://www.telesport.hu/2015/05/11/tiltott-trukk-az-uzemanyaggal-ezert-gyengelkedne-a-ferrari/