Vélemény – Az EA-t szidni trendi vagy jogos?

A témát ebben részben 'Hírek a játékok világából' Raptor hozta létre. Ekkor: 2017. november 18..

  1. Raptor /

    Csatlakozott:
    2012. június 09.
    Hozzászólások:
    11,489
    Kapott lájkok:
    103
    Beküldött adatlapok:
    0
    Foglalkozás:
    valahol
    Lakhely :
    A főld nevü bolygón
    Az EA sokszor kerül pellengérre, de vajon ez jogos vagy csak egy kényelmes célpont, akin kitölthetjük haragunkat?


    Az EA több ízben is megnyerte a világ legrosszabb cége díjat, de aztán pár évre a játékosok haragja más irányt vett, legalábbis kevesebb hír született EA termékek körüli botrányról. Idén viszont nem ez a helyzet, két ízben is nagyobb balhé tört ki a kaliforniai kiadó játékai körül.

    Év elején ugye megjelent a Mass Effect Andromeda, amivel meglehetősen sok technikai gond volt, aztán ezen a héten jött a Star Wars Battlefront 2, aminél meg a mikrotranzakció verte le az ékszíjat egyes játékosoknál. Erre reagálva az EA egyik alkalmazottja azt találta írni Twitteren, hogy tulajdonképpen ők trendi célpontok. Na, ez adta az ötletet a cikkhez, ami természetesen az én szubjektív véleményem minderről az egész „az EA az ördög” témáról.

    [​IMG]
    Jogos, mert csak…


    Kezdeném azzal, hogy szerény véleményem szerint az EA ebben az ügyben minden, csak nem ártatlan. Közel sem vagyok rossz véleménnyel az Andromedáról, a mikrotranzakcióról, a DLC-kről, ugyanakkor vak sem vagyok, és látom, ha valahol pofátlan pénzlehúzás van.

    Igen, az EA úgy adta ki a Mass Effect Andromedát, hogy abban a mai napig maradtak súlyos hibák. Hogy ezeket majd kijavítja? Nem, mert felhagyott az egyjátékos mód támogatásával. Tény, hogy sokat javított a programon, ennek örülök, de annak jobban örülnék, ha az egészet gatyába rázta volna.

    És az is vitathatatlan, hogy a Star Wars Battlefront 2-t első körben úgy lőtte be, hogy az bizony a fizetős játékosoknak kedvezzen. 40 órányi játék csak egyetlen hős megszerzéséért úgy, hogy abban a 40 órában te semmi másra nem költesz, az sok. Ha belegondolok, hogy a 2015-ös Battlefront augusztus óta van meg, ebben a pár hónapban pedig mindössze 22 órát öltem a játékba… Eltartana egy darabig, amíg megszerzem Luke Skywalkert pénzköltés nélkül.

    Naná, hogy ilyen formában előnyhöz jut az, aki inkább megveszi magának Luke-ot, szóval teljesen jogos az EA ellen felhozott vád: pay-to-win játékot csinált a Battlefront 2-ből. Vagyis ezt tervezte, csak a rászakadt panaszáradat nyomása alatt megtört, és most kénytelenek voltak fokozatosan visszavonulót fújni. Először a Loot Crate-ek tartalmával játszadoztak, aztán lejjebb vitték a hősök árát, mostanra pedig kikapcsolták a mikrotranzakciót azzal az ígérettel, hogy átalakítják.

    Ez miképpen fog megtörténni? Jó kérdés, de nyilván nem úgy, hogy arra ők ráfizessenek. Ez viszont érthető, mégis csak egy hatalmas cég, ami pénzből él. Amiben reménykedhetünk, hogy találnak egy arany középutat, amiben az is jól jár, aki nem akar plusz pénzt fizetni, és az is, aki hajlandó fizetni.

    És akkor erre még rápakolhatjuk azt a szomorú esetet, hogy az EA bezárta a Visceralt – mondjuk ezért én személy szerint nem haragszom, nyilván olyan üzleti döntések állnak ennek hátterében, amibe én nem látok bele. Ha a Visceral jól menő, pénzt hozó fejlesztőcsapat lett volna, még ma is meglenne. Viszont szomorú vagyok, mert véleményem szerint ezzel végleg búcsút mondhattunk a Dead Space 4-nek.

    A linkelt cikkben kifejtettem, miért nem bánkódom a Visceral Star Wars-játéka miatt, ugyanakkor az EA által jelzett gyökeres átalakítástól annyiban magam is tartok, hogy feltehetően az a nyílt világú játékmenetet, a többjátékos módot és a mikrotranzakciót fogja szolgálni. Ha eleve így tervezik meg a játékot, nem gond, de ha egy más koncepció mentén készülő programba erőltetik ezt bele, abból jó már nem sülhet ki.

    Erre remek példa a Dead Space 3, amibe bizony az EA kényszerítette bele a fölösleges lootrendszert (ezzel ugye a mikrotranzakciót), a játék egy részét elzáró kooperatív módot és a nyíltnak csúfolt játékmenetet, ami nem állt másból, mint uncsi raktárak felkutatásából és további ezer nekromorf kifilézéséből. Az aztán nagyon kellett…

    [​IMG]

    A Respawn megvásárlásából még a kutya tudja, mi lesz. Persze Nostradamus sarjai már most magabiztosan kijelentették, hogy a cég tönkremegy és bezár, mert mégis csak az EA vette meg, annál meg az is jobb lett volna, ha a sátán kebelezi be, de én inkább maradok várakozó állásponton. Két Titanfall-lal még nem mondanám, hogy a Respawn a fejlesztők ásza, akikért kár lenne, ha tényleg befuccsolnának. Egyedül talán csak azt sajnálom, hogy Jason West és Vince Zampella tulajdonképpen visszajutottak oda, ahonnan indultak még anno a 2015, Inc színeiben.

    Csöpög ám a divatfika


    Szóval az EA megérdemli a savazást, van bőségesen vaj a fülük mögött, és én fent csak az idei évet vettem alapul, meg kicsit a Dead Space-t. Bűnlistájuk folytatódik még, de most nem azért pötyögöm ezeket a sorokat, hogy ügyészként felsoroljam azokat. Elvégre ez nem tárgyalás, csak egy magánvélemény. És ha már az, azt is ki merem jelenteni, hogy azért van itt némi trendiség is.

    Ugyan nem reprezentatív felmérés alapján állítom, de úgy vettem észre a PC Gurunál és más magazinoknál eltöltött éveim alatt, hogy arányaiban az EA-t sokkal többször szidják olyanért is, amit az Activision vagy a Ubisoft szintén pofátlanul megcsinál. Oké, az Activision megkapja a magáét a Call of Duty miatt, a Ubisoft meg az Assassin’s Creed miatt. De épp ez az, hogy ezeket a kiadókat inkább egy-egy játékért veszik elő, míg az EA-t szinte mindenért.

    Lehet nekem volt csak szerencsém, de más kiadóknál elvétve találkozom olyan önjelölt mártírral, aki kijelenti, hogy ő biza semmilyen játékot nem hajlandó venni a cégtől, vagy amit már megvett, azt is törölte. Azt mondjuk nem tudom, hogy ezek a hősök mivel okoznak nagyobb kárt egy kiadónak: azzal hogy nem veszik meg a következő játékot, vagy azzal, hogy törölték a gépről a már kifizetett programot. Valószínűleg még a statisztikát sem rontják.

    Szóval az ilyesféle kommentekre gondolok. A „minden Call of Duty sz*r”, vagy az „EA csak fost gyárt” jellegű kijelentésekre, meg a fenti mártírokra, és a többi ilyenre. Ezeket erőteljesen a divatfika kategóriába sorolom, és tapasztalatom alapján az EA-val kapcsolatban szinte bármi képes ilyen fröcsögéseket szülni, még akkor is, ha az valójában nem jogos.

    És ahogy látom, arányaiban az EA játékainál fajulnak el a legjobban a dolgok. Például, a Mass Effect Andromeda bugos volt, nem is kicsit, de semmivel sem volt rosszabb állapotban, mint a The Witcher 3: Wild Hunt. És nem a levegőbe beszélek! A Witcher 3-ban konkrétan volt olyan, hogy egy patch után rosszabb lett a játék, mint volt. Azért ahhoz a programhoz sem véletlen adtak ám ki 6-10 GB-os foltokat.

    A Witcher 3-ban van olyan küldetés, amit egy bug miatt nem tudtam befejezni, az MEA-ban egy ilyen sincs. A W3-ban volt olyan időszak, amikor Novigrad a szemem láttára épült fel. Vicces volt egy ideig a levegőben ténykedő NPC-ket nézni, hát még a lebegő tetőket és bútorokat. Ilyen sem volt az MEA-ban – cserébe kaptunk eltűnő NPC-t, oké.

    Félreértés ne essék, magam is ezerszer jobb játéknak tartom a Wild Huntot, mint az Andromedát, és sokkal jobb, tisztességesebb kiadónak a CD Projektet, mint az EA-t. Csak a kettős mérce zavar. A CD Projektnek mindent megbocsátunk, az EA-nak azt sem, ha levegőt vesz. Az előbbinek minden hibáját szinte azonnal elfelejtjük, az utóbbinál meg ez inkább a jó húzásaira igaz.

    Mert azért az EA is letett már pár dolgot az asztalra. Dragon Age, Mass Effect, Dead Space, Battlefield, Sims, FIFA, Medal of Honor, Red Alert, SimCity – csak pár cím, aminek egy vagy több részével tuti jól szórakoztunk, és amik beírták magukat a játéktörténelembe. S most még csak vissza sem tekintettem az EA mind a 35 évére, ami alatt bizony sok remek játékot adott nekünk, de ezek egyetlen rossz üzleti döntés hatására a feledés homályába vesznek, és az EA ellen lehet indítani a keresztes hadjáratot.

    [​IMG]
    Ráadásul a mi hibánk


    Az egészben a legnagyobb baj, hogy ez a mi hibánk. Mi fizetünk a mikrotranzakcióban ki annyi pénzt, hogy az megháromszorozza a videojáték-ipar értékét. Ezután még jó, hogy az EA és a többi kiadó az üzleti tervet ebbe az irányba viszi el. De így van ez a nyílt világú játékokkal, a közösségi élményt adó többjátékos módokkal, és így tovább. Naná, hogy egy cég abba az irányba indul, amely irányból a haszon szaga árad. És persze, hogy mindent módszert bevet, hogy ebből profitáljon. Etikus? Vitázhatunk rajta évekig, hogy az-e vagy sem, én esetfüggőnek tartom.

    És az EA bizony egy profitorientált cég. Lehet, hogy pofátlanabb, mint a többi, de talán pont ezért sikeres, ezért van mögötte 35 éves múlt. Akárhogy is, egy biztos: ha nem költenénk mikrotranzakcióban el annyi pénzt, amennyit elköltünk, az EA sem játszana meg olyan dolgokat, mint amit a Battlefront 2-vel megjátszott. S ez így van mindennel. Ha megvesszük a félkész játékot, minek öljenek pénzt egy befejezettbe? És már nem ezért vagy azért, de nem a Mass Effect Andromeda volt a világ első félkész játéka, sőt bőven játszható volt a Batman: Arkham Knight-hoz vagy az Assassin’s Creed: Unity-hez képest.

    A másik része a dolognak pedig a valamit valamiért felállás. Ingyen akarjuk a DLC-ket, mert hát mégis milyen az, hogy a játék egy részét külön kell megvenni. Oké, de ezek a DLC-k nem a semmiből teremnek. Nincs DLC fa, ahonnét le lehet szüretelni. Vagyis a kiegészítő tartalmakra a pénzt valahol meg kell keresni. Egy tökéletes világban erre egymaga képes lenne a játék úgy, hogy visszahozza az árát, megkeresi még 2-3 nagy, sztori központú DLC-re is a pénzt, és még marad annyi profit, hogy abból egy újabb hatalmas, zseniális játékot lehet összehozni.

    De az a szomorú helyzet, hogy a világ, amiben élünk, távolról sem tökéletes. Egyáltalán nem biztos, hogy egy Star Wars Battlefront 2 ki tud termelni magának annyi pénzt, hogy abból finanszírozni lehessen a DLC-ket, és még azért az EA némi hasznot is zsebre tehessen. A DLC-k meg aztán pláne nem biztos, hogy kitermelnek ennyit.

    Megoldás a mikrotranzakció, ami láthatóan jóval többet termel, mint amennyit általában a kínálata ér (szerény véleményem szerint a skineknek az értéke kereken 0 forint, egy jobb fegyvernek nagyjából 10 forint, egy új karakter talán már 20 forintot is érhet, ha jók a képességei). Vagyis minimális befektetéssel képesek visszahozni annyi pénzt, amiből mi egy hónapra való ingyenes tartalmat kapunk.

    Én ezt nem tartom rossz üzletnek. Erre meglehetősen önös okom van: én tuti egy petákot nem fizetek mikrotranzakcióban, mert engem elsősorban a sztori érdekel egy játékban, amennyit meg a multival játszok, arra untig elég az a cucc, amit játékkal megszerzek. Ha nem lesz Luke Skywalkerem, hát így jártam. Ugyanakkor én is élvezni fogom az ingyenes sztori DLC-t, az ingyenes multiplayer pályákat, játékmódokat, stb.

    Magyarán: kifizetem a játékot és aztán, hála azoknak, akik költenek a mikrotranzakcióban, ingyen élvezhetek minden új tartalmat. Két éve a Battlefrontban azért a csomagért, amit most decemberben megkapunk a második részhez, nagyjából még egyszer ki kellett fizetnünk a játékot. Most ingyen a miénk lesz, és ez bizony a mikrotranzakcióból befolyó pénznek köszönhető. Az onnan becsordogáló pénzt forgatják vissza a játékba – természetesen nem az egészet, de éppen annyit, hogy megérje ingyen kiadni az új tartalmakat.

    Ha a játékon túl költöttél még pénzt, akkor mondhatod, hogy megfizetted a DLC-ket. Ha egy petákot sem költöttél azon túl, hogy megvetted a programot, akkor még jobban jártál. Egyik esetben sem lehet egy rossz szavunk sem. Bélukám, fizettél Luke Skywalkerért? Jó neked, hiszen előbb apríthatod fel Gézukát, viszont így a te pénzedből finanszírozzák a DLC-ket. Gézuka, bosszant, hogy Béluka lekaszabol, amikor te még napokig csak álmodozhatsz Darth Vaderről? Gondolj arra, hogy te meg ingyen játszol majd a DLC-vel.

    Az persze egy másik kérdés, hogy ár/érték arányban ki jár jobban, Béluka vagy Gézuka, de az tuti, hogy egyikük mögött sem áll ott Andrew Wilson vezérigazgató gépfegyverrel, hogy pénzköltésre kényszerítse őket. És az, hogy Béluka vagy Gézuka ilyenekre költi a pénzét, nem az EA hibája, az csak kihasználja a két jómadarat. Ha a páros nem költene, nyilván nem lennének kihasználva, és a pénztárcájuk sem lenne vékonyabb.

    [​IMG]
    Na, most akkor mi van?


    Szóval trendi vagy jogos szidni az EA-t? Úgy vélem, hogy is-is. Van, nem is kevés olyan ember, aki csak azért szidja, mert nem akar kitűnni a sorból, aztán lehet, hogy már több száz órát ölt bele a Mass Effect Andromeda többjátékos módjába, vagy számolja a napokat, amíg megjelenik az Anthem. Ugyanakkor az EA elég sok olyan dolgot elkövetett már a közeli és távoli múltba, ami miatt teljesen jogos a szidalom.

    Viszont van pár dolog, amire azért illene figyelni. Például ne legyen agyatlan fröcsögés. Vagy kettős mérce. Ne felejtsük el, hogy az EA kiadott egy játékot, ami orbitális hibáktól hemzsegett, aztán utólagosan rázta gatyába. De ugyanezt a CD Projekt esetében se felejtsük el. A hiba akkor is hiba, ha egy szimpatikusabb társaság követi el.

    A másik, hogy ne ítéljünk előre. Ne mondjuk már most magabiztosan, hogy az Anthem pocsék lesz, csak azért, mert az EA csinálja. És a mártírkodás is kimehetne a divatból. Most komolyan, Magyarország nem egy hatalmas piac, azzal, hogy Jancsi nem veszi meg a játékot, nem fog semennyi kárt okozni az EA-nak. Azonban a magyar játékkiadásnak még okozhat, mert ugye az EA azt látja, hogy „nézd már, ebben az országban alig vesznek játékot, hát akkor itt már nem kell fizetni azért, hogy az anyanyelvükön élvezzék”, és hopp, máris nincsenek hivatalos magyar felirattal megjelenő játékok.

    Ismerős a szitu? Emlékszel, amikor a Dragon Age, a Mass Effect, a FIFA és a Dead Space magyar felirattal jelent meg? Volt olyan, amikor a FIFA-ban még magyar kommentátor is volt. Miért nincs ilyen ma? Nem azért, mert az EA gonosz és gyűlöli a magyarokat. Hanem mert a kedves magyar játékosok nem vették meg. Szintén nem reprezentatív felmérés csak egy személyes megérzés, de elég komoly összeget mernék rá tenni, hogy ha anno ezeket a játékokat mindenki megvette volna, akinek tellett rá, ahelyett, hogy letölti a „tudjukhonnan”, még talán a Star Wars Battlefront 2 is magyarul jelent volna meg.

    És ez a lényeg: szidalmazhatjuk, amennyit akarjuk, divatból, jogosan, tök mindegy. A szó elszáll, az írás meg olvashatatlan, a pénz viszont tisztán érthető és maradandó. A mi pénzünk, aminek költésével mi mondjuk meg, hogy mit akarunk az EA-tól. És mi a pénzünket mikrotranzakcióban szórjuk el, megvesszük a túlárazott skint, vagy félkész játékokat vásárlunk előrendelésben. Hogy te vagy én személyesen nem csinálunk ilyet, az édes mindegy, része vagyunk a halmaznak. Az EA (és az összes többi kiadó) pedig csak ezt a halmazt szolgálja ki a saját hasznára.

    [​IMG]

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...